×

22 oktober 2013

Prachtmix akoestisch en electronic bij Goldfrapp

Label: Mute

Met hun laatste album Tales Of Us maakte het Britse Goldfrapp een van de allermooiste albums van dit jaar. Met een prachtoptreden in het hoofdstedelijke Paradiso wordt de zegetocht voortgezet.

Een al weken dik uitverkocht Paradiso laat nog maar weer eens weten hoe populair Goldfrapp is in Nederland. Vanaf debuut Felt Mountain uit 2000 heeft de band een trouwe aanhang die met elk album groeit. Natuurlijk was het optreden van maandagavond 21 oktober een mooie mogelijkheid om de door dikke strijkers gearrangeerde prachtsongs van Tales Of Us te horen in een andersoortige setting. Opvallend hoe de geweldig spelende band (zoals altijd zonder de alleen in de studio aanweizge Will Gregory) de spanning in de songs met veel soberder arrangementen net zo goed wist te laten klinken. Natuurlijk is dat de klasse van de songs: Jo, Annabel, Stranger, Clay, Drew en een met lekker dik met gitaarwerk opgezette Alvar behoren tot het beste wat Goldfrapp tot op heden opnam.

Van de mooie akoestische opening die vooral in het teken stond van Tales Of Us switchte de band vloeiend over naar hun oudere meer elektronische materiaal. Hoe aandachtig het publiek bij de openingset had staan luisteren en hoe overweldigend het applaus klonk, zo gemakkelijk ging het publiek mee in songs als Little Bird, You’ll Never Know en Ooh La La. Natuurlijk kon het geweldige en lekker diep klinkende Thea van Tales Of Us moeiteloos in die electronic set mee.

En hoe mooi kun je een toegift beginnen als met Clowns (van Seventh Tree) en dan vervolgens doorgaan met Lovely Head en Train om vervolgens knallend af te sluiten sluiten met Strict Machine? Live is Goldfrapp pure magie en dit optreden was wederom een bevestiging van de live kwaliteiten van dit enerverende gezelschap rondom Alison Goldfrapp.

Setlist Paradiso 21 oktober 2013:

• Jo
  • Drew