×

13 april 2016

Phronesis kwam zag en overwon Nederland opnieuw

Op de dag van het uitkomen van hun album Parallax, op 8 april, staat Phronesis in Paradox in Tilburg. Een prachtige timing en de start van de driedaagse concertreeks, die op zaterdag 9 april wordt voortgezet in Domani te Venlo en zondag wordt afgesloten in LantaarnVenster in Rotterdam. Voor de presentatie van hun zesde album nemen de drie Nederlandse podia een prominente plek in, terecht, want het trio timmert hier al enkele jaren flink aan de weg.

In Domani, een tot cultuurpodium omgedoopte historische en monumentale kerk, is gekozen voor een intieme setting met tafeltjes en stoelen. Het concert is overigens georganiseerd door poppodium Grenswerk, dat naast pop ook jazz meer podium wil geven in Noord-Limburg. De mannen, Jasper Høiby op bas, Ivo Neame op vleugel en Anton Eger op drums, voelen zich zichtbaar thuis in deze ambiance. Ze openen met Ok Chorale, dat prachtig begint met een lang bewogen intro van Neame, die het stuk ook gecomponeerd heeft. Wanneer Høiby en Eger invallen, wordt de energie opgevoerd en volgen complexe en snelle ritmes elkaar op. In 67000 Mph, geschreven door Eger, en de titel zegt het al, wordt de snelheid en energie naar grote hoogte geleid. Een explosie van expressie en snel ritmewerk, gedreven door een indringend herhalend motief op piano en bas met mooie, knappe grooves.

Stillness is ook zo’n prachtig stuk dat in een bijna onheilspellende en mystiek sfeer start met virtuoos drumwerk van Eger en een gevoelig klankspel waarin Høiby en Neame elkaar sensitief aanvullen. Langzaam wordt het stuk van de hand van Høiby uitgebouwd met motieven die steeds meer expressie en swing tonen. Het komt live prachtig tot uitdrukking. Kite For Seamus is weer zo’n mooi nummer met een gevoelige melodielijn op piano. Geweldig uitgewerkt in complexe harmonieën en fijnbesnaard werk op de contrabas. Eger schreef het nummer Rabat na een optreden in Marokko, geïnspireerd door het minder leuke feit dat het trio na 6 maanden nog niet betaald was. Het stuk wordt getypeerd door opzwepende ritmes, met snelle herhalende motieven, die doen denken aan het werk van Avishai Cohen.

Høiby, Neame en Eger zijn stuk voor stuk rasmusici, die hun albumwerk, dat al indrukwekkend genoeg is, live meer dan waar maken.  En dat terwijl de akoestiek in Domani niet optimaal is. Moeilijk in een kerk waar de ruimte uit 95% bestaat uit hard stenen oppervlak. Jammer voor het publiek in Venlo, waar het drumwerk soms de bas en piano overstemde. Maar professioneel zoals ze zijn, haalden ze er alles uit wat mogelijk was. Iets dat een dag later in Rotterdam onder betere akoestische omstandigheden nog beter tot uitdrukking kwam. Phronesis is een trio om in de gaten te blijven houden!

1. Ok Chorale
2. 67.000 mph
3. A Silver Moon