×

12 mei 2014

Phronesis is klaar om de wereld te bestormen

Afgelopen woensdagavond 7 mei was in de Jazzhouse in Kopenhagen de aftrap van de grote tour die het vermaarde jazztrio Phronesis gaat ondernemen op basis van hun laatst verschenen en meesterlijke album Life To Everything.

Dat de Deense bassist Jasper Hoiby, de Zweedse drummer Anton Eger en de uit Londen afkomstige pianist Ivo Neame al jaren de grenzen van de jazz verkennen is algemeen bekend. Dat ze al jaren behoren tot het allerbeste en meest spannende wat jazz te bieden heeft ook. En dat ze live alleen maar beter en beter worden kan ook de echte jazzliefhebbers niet ontgaan zijn. Met hun laatste album Life To Everything net in de winkels was het vermaarde Jazzhouse in Kopenhagen de plek waar de band hun eerst volledige optreden speelde (de band trad al met een korte set op bij Jazzahead in Bremen in april, maar werd geteisterd door een slecht geluid). De keuze voor Kopenhagen was logisch omdat Hoiby vorig jaar vanuit jarenlang wonen in Londen terug naar stad waar hij opgroeide verhuisde en ook drummer Eger al ruim 10 jaar de stad als zijn thuisplek heeft.

Dat het trio muzikanten er veel zin in had om het publiek te overrompelen met de nieuwe tracks werd al snel duidelijk. Met een set die de nadruk op de nieuwe composities legde werd de volledig uitverkochte zaal op een uitmuntend concert getrakteerd. Echt alles klopte aan het sprankelende optreden dat slim in tweeën was geknipt en in twee sets steeds lekker uitdagend opbouwde. Omdat Life To Everything live werd opgenomen was op het album al duidelijk te horen dat het trio muzikanten uitmuntend op elkaar ingespeeld is. Als Hoiby met lekker pompende baslijnen en Eger met zijn immer verrassende drumwerk een vol muzikaal motief creëren plamuurt Neame met zijn pianowerk de compositie niet nog voller maar weet hij steeds met subtiele noten een fijn afwijkend extra toe toevoegen. Tegelijkertijd spelen Hoiby en Eger volledig in dienst van Neame als die zijn fraai lyrische signatuur achterlaat of fel en gedreven de composities op stoom brengt.

De topcomposities van het laatste album, zoals Urban Control, Behind Bars, Wings 2 The Mind, Nine Lives (met z’n lekkere staccato opening) Herne Hill en het geniale Dr. Black komen allemaal voorbij en de versies zijn nog indrukwekkender dan op het laatste album. Hoiby speelt geen bas, ‘he owns it’ en dat is al helemaal een prestatie gezien hij voor de avond een geleende bas gebruikt omdat zijn eigen bas bij het verlaten van het vliegtuig een aantal dagen daarvoor beschadigd was. Neame is geweldig met zijn innemende pianospel, dan weer licht en soepel dan weer donker en dominant. Eger is de absolute held van de avond met het meest avontuurlijke drumwerk dat ik in heel lange tijd hoorde. Wat deze man kan met percussie is van een absolute buitencategorie. Geen compositie wordt zomaar ‘volbracht’ maar tot een waar ritmisch kunststuk verwerkt, waarbij echt alles wat er aan een drumstel zit wordt gebruikt. Phronesis vindt de kracht in het samenspel waarbij ieder instrument de volle attentie/aandacht krijgt en niet een instrument de overhand heeft. Als er al één trio is die van jazz weer Kunst maakt is het Phronesis.

Phronesis speelt op vrijdagavond 11 juli op North Sea Jazz in Rotterdam en op vrijdagavond 15 augustus op Jazz Middelheim, België.