×

05 juni 2014

Omer Klein Trio in Krefeld

De theaterzaal van de in 2008 nieuw gebouwde Synagoge in Krefeld (D) vormt het podium voor het Omer Klein Trio op de eerste zondag van juni. Het concert is georganiseerd in samenwerking tussen de Joodse Gemeente in Krefeld en Jazzklub Krefeld. Het trio bestaat uit Omer Klein (p), Haggai Cohen-Milo (b) en Amir Bresler (d). Klein, geboren in 1982 en opgegroeid in Israel speelt piano vanaf zijn zevende. Hij studeerde in Tel Aviv aan Thelma Yellin High School en vervolgde zijn studie in Boston en uiteindelijk New York waar hij vanaf 2006 een aantal jaren woonde en indruk maakt in de NYC Jazzscene. Momenteel is Dusseldorf zijn thuishaven. Klein heeft vijf albums op zijn naam staan waarbij To The Unknown de vijfde is, in 2013 uitgebracht. Op dit album speelt hij ook met Haggai Cohen-Milo – ‘een duo in het trio’ zoals Klein zijn samenwerking met Cohen-Milo beschrijft in een interview – en op drums Ziv Ravitz, die nu toert met het trio van collega pianist Shai Maestro, onlangs te zien bij Jazz a Liège. Net zoals Maestro en Ravitz, is Klein is een exponent van een jonge generatie Israëlische musici die op dit moment wereldwijd furore maken. Avishai Cohen, waar Klein mee heeft samen gespeeld, is daar een bekender voorbeeld van. Klein tourde al in Japan, Canada en is nu na het concert in Krefeld drie avonden op rij te beluisteren in Parijs.

In Krefeld toont Klein zich een waar kunstenaar in improvisatie. Veel van zijn nummers kenmerken zich door een melancholisch of romantisch getint thema waarin de invloeden van de Joods en Arabische cultuur goed te herkennen zijn. De thema’s worden bijna klassiek gespeeld in het intro, waarna het langzaam maar zeker getransformeerd wordt naar jazz in abstractere vormen met mooie groovy solo’s en aanzwellende energie en dynamiek. Het gaat dan minder om het thema, maar veel meer om de vorm en het gevoel. Klein is heel intuïtief. De nummers die hij componeert komen vaak spontaan bij hem op, vaak tijdens het reizen. Reden waarom hij ze dan vaak inzingt op zijn telefoon om ze later uit te werken. Over het nummer Niggum – van het album Heart Beats – vertelt Klein dat hij dat als het ware via een soort e-mail ingestraald kreeg toen hij door New York wandelde. Een thema wat goed een liedje kon zijn wat zijn Oma vroeger zong en wat via – volgens Klein – een vreemde mysterieuze DNA truc bij hem terecht is gekomen. ‘Dus hij is de componist, maar toch ook weer niet’.

Het repertoire in Krefeld bestaat uit verschillende nummers van verschillende albums. Maar ook een prachtige interpretatie van Speak Low van Kurt Weill en nieuwe composities van Klein die nog niet zijn opgenomen, sommige zelfs nog zonder titel. Het publiek reageert zeer enthousiast. En niet alleen door de Joodse wortels die goed gedijen in de atmosfeer van de Synagoge, maar vooral ook door de prachtige composities en improvisatiekunst van Klein en zijn kompanen. Een klasse artiest om in de gaten te houden!