×

28 mei 2013

New Cool Collective – Perron 55, Venlo

Als reden is voor een feestje, dan pakt de formatie New Cool Collective van Benjamin Herman dat gelijk op. Twee jaar geleden was dat het 18 jarig bestaan, met het uitbrengen van de CD Eighteen en nu is dat met het 20-jarig bestaan met de kersverse CD Chin Chin en wederom een clubtour, net zoals twee jaar geleden. Afgelopen zondag deed New Cool  Collective Perron55 aan, in het Noordlimburgse Venlo. Het in de regio alom bekende poppodium aan de Kaldenkerkerweg 55,  dichtbij het station – vandaar de naam – barstte zo beetje uit z’n voegen. De grote zaal, die eigenlijk veel te klein is, was volgepropt.  Reden voor een feestelijke stemming met de komst van deze band. De beperkte afmetingen van de zaal zijn gelukkig van tijdelijke aard. Eerder heeft de Venlose gemeenteraad besloten, ondanks de forse bezuinigingen, om de popcultuur in Venlo een impuls te geven. Binnenkort wordt gestart met de bouw van een nieuw poppodium in het centrum van de stad.

Terug naar het feestje. Ondanks de koele lente temperaturen, was de temperatuur in Perron55 goed op peil. De stemming zat er prima in bij de band en zijn leider Benjamin Herman. Er werden veel nummers gespeeld van de nieuwe CD. “Tja, de volgend twee tracks heb ik zelf ook nog niet gehoord….!”. Ook het vertrek van gitarist Anton Goudsmit was aanleiding voor enige humor. Herman vertelde dat en stelde de nieuwe gitarist Rory Ronde voor. “Tja, Anton heeft ons verlaten!” waarna er duidelijk uit het publiek “klootzak!” te horen was. “Dat vertellen jullie hem zelf in oktober maar als hij hier met The Ploctones komt!”. Neemt niet weg dat met Rory Ronde een uitstekende vervanger is gevonden, getuige de prachtige solo’s voor zijn rekening. New Cool Collective staat bekend om de swingende uptime nummers, funky, salsa, latin en afrobeat. Met de stevige basis van Benjamin Herman op sax, David Rockefeller op trompet,  Leslie Lopez op bas en Willem Friede op toetsen. Energiek en ze weten de energie over te brengen op het publiek. In 20 jaar is een behoorlijke reputatie opgebouwd in de Nederlandse Jazz en Pop scene. Als ik al kritiek had, dan was het misschien wel dat je in al die jaren misschien wat meer vernieuwing zou verwachten. Maar New Cool Collective is gewoon New Cool Collective en ze beantwoorden aan de verwachtingen van het publiek, met volle overgave. Een echt feestje was het dus in Venlo!

Setlist:

1- the canteen
2- como camina