×

28 januari 2008

Marc Broussard overrompelt Nederland

De Amerikaanse zanger Marc Broussard heeft dit weekend grote indruk achter gelaten in ons land. Met optredens op de radio bij Giel Beelen en bij Paul de Leeuw op tv werd al zeer groot enthousiasme teweeg gebracht. Het reeds een week van tevoren uitverkochte optreden in Paradiso bleek de bekende slagroom op de taart. Een prachtig intiem en energiek concert viel het publiek ten deel.

Zijn vorig jaar uitgebrachte S.O.S: Save Our Soul, een album vol rake soul-klassiekers, bleek de juiste plaat op het juiste moment. En waar zijn eerste twee albums alleen in Amerika uitkwamen verscheen dit album op het onafhankelijke platenlabel Vanguard. Door de wereldwijde distributie van het label kregen wij in Nederland nu ook met Marc Broussard kennis te maken. Een zeer welkome kennismaking omdat de nog maar 25 jarige Broussard een soulstem heeft die diep raakt. Verrassend als je weet dat hij een blanke redhead is.

Van alle radio interviews en optredens die hij dit weekend deed was het optreden bij Giel Beelen het meest opvallende. Hij speelde akoestisch zijn hit Coming In From The Cold in het programma Nachtegiel. Beelen was zeer onder de indruk, maar ook Paul de Leeuw bleek dat al snel te zijn. Met een keurig in pak optredende Broussard en een orkest van Cor Bakker in topvorm bracht Broussard zijn nieuwe hit in Mooi Weer De Leeuw. De uitzending van dat optreden zijn over de zaterdag, zondag en maandag verspreid op de tv te zien.

Op de zondagmiddag deed Marc Broussard voor intimi al een mooie set van vier songs, tijdens het zeer geslaagde goede doelen feestje Ticket 2 Heaven in het Mirror Center, dichtbij het Muiderpoort station in Amsterdam. Een feestje waar ook o.a. Persquisite, Praful en Howard Komproe optraden. Het goede doel was overigens Stichting Moc. Het optreden ‘s avonds was, zoals eerder vermeld, een week van tevoren al uitverkocht. Verrassend genoeg bleek Broussard niet alleen op te treden, zoals op de poster vermeld, maar had hij zijn vader meegenomen. Vader Ted leerde Marc niet alleen gitaar spelen maar is zelf ook een vermaard gitarist en zanger. Het bleek een uitstekende keuze.

De mannen speelden en zongen de sterren uit de hemel en in een dikke vijf kwartier kwamen vele tracks van Broussard’s eerste twee albums voorbij (zoals de fantastische live afsluiter Home). Natuurlijk konden de soulklassiekers van het S.O.S. album niet achterblijven. En Broussard speelde ook nog een aantal nieuwe songs. Songs waarvoor hij op zaterdag nog in een Nederlandse studio opgenomen had gemaakt. Het mooie van het optreden was dat de sfeer tussen vader en zoon optimaal was, dat ze er overduidelijk veel zin in hadden en een fout of een stuk vergeten tekst met humor werd ondervangen. Niet moeilijk doen, gewoon er om lachen en de songs des te enthousiaster afmaken. Dat Broussard een fantastische stem heeft wisten we natuurlijk al maar dat hij ook nog eens een geweldig entertainer en innemende podium persoonlijkheid is nog niet. Laat hem alsjeblieft heel snel terugkomen met de door hem beloofde band en het dak gaat er helemaal af!

Ook vandaag zal Broussard nog veel op de radio te horen zijn. O.a. in het programma van Rob Stenders. Maar hou ook de avonduitzending van Paul de Leeuw dus in de gaten. Marc Broussard was in Nederland en dat hebben we geweten.