×

03 december 2014

Magistrale John Grant met orkest in Newcastle

Label: Bella Union

Op zijn volledig uitverkochte tour met orkest namen wij de kans om John Grant te zien in het prachtige Sage Gateshead theater in Newcastle. Het werd een onvergetelijke avond.

Dat John Grant in grootse vorm verkeert werd al duidelijk met de registratie die gemaakt werd van zijn radio-optreden met het BBC Philharmonic Orchestra die onlangs op album uitkwam. Compleet met de rijke arrangementen van de geweldige Fiona Brice klonk Grant tijdens dat optreden als nooit tevoren. Het deed uitzien naar de concerten die Grant en het Royal Northern Sinfonia, gedurende een week lange tournee, door het Verenigd Koninkrijk zouden gaan geven was dan ook echt iets om optimaal naar uit te kijken.

Wij kozen voor het fraaie, voor het millennium gebouwde, Sage Gateshead in Newcastle, mede omdat dit het gebouw is waar het Royal Northern Sinfonia normaliter gehuisvest is. Een prachtige, mooi ruime zaal met een geweldig geluid zoals al snel bleek. Met een wat kleiner orkest dan het BBC Philharmonic en John’s IJslandse band achter zich en You Don’t Have To als avondopener was het goed binnenkomen. De duidelijke tekst gecombineerd met electronics en een prachtig strijkarrangement plaveide het pad voor een indrukwekkende set die met Vietnam, It’s Easier en Marz gelijk een flink aantal klassiekers kende.

Zoals vooraf vermeld zou Grant op deze tour een aantal nieuwe songs laten horen waarvan het aan Geraldine Page opgedragen Geraldine een prachtige eerste was. Met het nog mooiere No More Tangles kregen we daarna gelijk een tweede nieuwe toptrack te horen. Met het geniaal gevonden Rachmaninoff-intro voorafgaand aan Pale Green Ghosts en de song zelf werd vervolgens een prachtige eerste climax bereikt. De absoluut briljante uitvoering duwt de song naar een nieuwe, ultieme hoogte!

Ondertussen had Grant al dubbel en dwars bewezen dat hij zich op het podium met het orkest helemaal op zijn gemak voelde. Grant excelleerde en zijn stem klonk mooier, rijker dan ooit en hij tilde elke song naar een hoger niveau. Sigourney Weaver, een verrassende JC Hates Faggots, een geweldige GMF, een erg mooie, kaal uitgevoerde Drug (van The Czars), een lekker dikke Queen Of Denmark en een prachtige Glacier als set-afsluiter klonken zo mooi als ze nooit eerder klonken.

Natuurlijk moest hij terugkomen. Met het hilarische, met licht Duits accent gezongen, That’s The Good News, het erg mooie Fireflies (beiden afkomstige van de deluxe edition van Queen Of Denmark) en een tranentrekkend mooie Caramel sloot hij het ruim 2 uur durende concert magistraal af.

Niet alleen in Newcastle maar ook op de rest van de week lange tour door het Verenigd Koninkrijk hebben John Grant en het grandioos spelende Royal Northern Sinfonia een verpletterende indruk nagelaten. Het is dat ene Kate Bush in 2014 haar geniale rentree maakte anders was deze tournee absoluut uitgeroepen tot het allerbeste van dit jaar.

Setlist Sage Gateshead, Newcastle:

• You Don’t Have To
  • Vietnam