×

05 oktober 2014

Jazz Viersen – Jong talent en de ervaren WDR Big Band

In het weekend van 26 en 27 september vond het Internationales Jazzfestival Viersen plaats. Niet ver van Mönchengladbach en Venlo, is de Festhalle in Viersen het podium van dit tweedaagse festival. Net zoals de eerste dag – vrijdag 26 september – is ook de programmering op zaterdag 27 september breed en varieert het van heel jonge talenten tot en met oude rotten in het vak en van pure jazz tot en met frisse soul en pop. De brede mix zorgt voor een even zo breed jong en oud publiek.

De opening is op Bühne 3 in het souterrain. De formatie Soundprinter uit Köln bestaande uit vijf tieners, de jongste 14, de oudste 16. Maar als je je ogen dicht doet, dan heb je nauwelijks in de gaten dat je met zo jonge musici te maken hebt. De groep wint de Jazz Band Challenge en verdient daarmee een podiumplek bij Jazz Viersen. Ze spelen eigen composities en werk van verschillende jazzlegendes. Trompettist Ferdinand Schwarz doet niet heel veel onder voor zijn oudere ervaren collega’s. In Bob Lift, een eigen compositie en het nummer Song for Luna van bassist Luca Müller laat hij zijn talent horen in mooie solo’s. Maar ze spelen ook mooi standards zoals Footprints van Wayne Shorter. Wie weet – als ze verder rijpen door studie en ervaring – hoe ver ze komen in jazzscene.

Na de act van Soundprinter is de grote zaal in de Festhalle klaar voor één van de hoogtepunten van het festival: de WDR Big Band onder leiding van Michael Abene en met gastsolisten John Abercrombie op gitaar en Adam Nussbaum op drums. Van de jonge tieners naar de ervaren rotten. En de routiniers van één van de meest toonaangevende bigbands die we kennen. De WDR heeft als publieke omroep van de deelstaat Nordrhein-Westfalen een rijke ervaring en relatie met jazz, getuige de aandacht die ze zowel op radio als op tv eraan besteden. Op elke werkdag, maar soms ook in de weekenden, is het programma WDR Jazz op WDR3, meestal tussen 22 en 23 uur. Daarnaast regelmatig verslagen van festivals, zo ook Jazz Viersen waar de WDR integraal opnames maakte, die worden uitgezonden op 17 en 24 november op WDR TV. En last not but least de vermaarde bigband waar WDR zijn naam aan verbonden heeft en zijn thuisbasis heeft in het WDR Funkhaus in Köln. Wat ook mooi is dat de WDR Big Band een behoorlijk Nederlands smaldeel kent. De trompettisten Wim Both en Rob Bruynen maken al langer deel uit van het orkest en dit jaar heeft ook Ruud Breuls, bekend van het Metropole Orkest, zich bij hen gevoegd. Daarnaast drummer Hans Dekker, die er vanavond niet bij is vanwege het gastoptreden van Adam Nussbaum. Nussbaum geboren in Connecticut heeft een grote reputatie en speelde met de groten der aarde, waaronder Sonny Rollins, Mike Stern, Randy en Michael Brecker, Toots Thielemans en Ravi Coltrane. De andere gast John Abercrombie (1944, Port Chester) heeft een al even zo grote palmares. Het orkest speelt verschillende composities van Abercrombie en bandleider Abene. Stilistische werken waarbij je mee golft met prachtige harmonieën. Het solowerk van Abercrombie beweegt zich tussen jazz en fusion. Fijngevoelig tegen de soms overweldigende achtergrond van de sound van het orkest. Mooie combinatie waarbij de ballads en het ook prachtige harmonische solospel van vaste pianist Frank Chastenier overtuigen. In één van de laatste stukken laat Nussbaum zich horen met een indrukwekkende solo, mooi ingepast in het orkestrale werk. Naast solo’s van de gasten, doen ook Ruud Breuls en Rob Bruynen mee als solisten. Een optreden waarin je geraakt wordt.

Na WDR Big Band speelt op Bühne 2 het kwartet Do Mar met bandleider – trompettist én pianist Sebastian Studnitsky.  Studnitsky is een veel gevraagd Duits musicus die ondere andere furore maakt met bands als Mezzoforte en Funk Unit van Nils Landgren. Studnitsky is in 1972 geboren in het Schwarzwald en speelde piano vanaf zijn 4ste en trompet vanaf zijn 8ste  levensjaar. Studeerde in Stuttgart trompet en klavier alsmede aan het gerenommeerde Berklee College of Music in de Verenigde Staten. Lyrische, gevoelige en subtiele jazz speelt hij met zijn band. Terwijl hij toetsen speelt, ligt de trompet stil op de vleugel. Contemplatief en met klassieke invloeden, een mooi contrast met de WDR Big Band even daarvoor, maar ook muziek die je raakt.

In de grote zaal speelt later Niels Klein’s ‘Tubes & Wires’. Klein, geboren in Hamburg geboren in 1978, speelde vanaf jonge leeftijd saxofoon. Hij studeerde saxofoon en klarinet in Köln. Met zijn band brengt hij expressieve jazz en improvisatie ten gehore, modern, ondersteund met elektronische effecten. Met Lars Duppler op toetsen, Hanno Busch op gitaar en Jonas Burgwinkel op drums. Vol energie, jazzrock, fusion. Een mooie aanvulling op het al heel brede pallet wat Jazz Vierzen laat horen.

De afsluiter van Jazz Viersen wordt gevormd door de populaire Stefanie Heinzmann met haar band. Winnares van het populaire songcontest programma SSDSDSSWEMUGABRTLAD – ja dat schrijf je echt zo – bij RTL in 2008, wat haar een platencontract opleverde bij Universal Music. Mooie soul en pop en zowaar haar eigen fanclub vooraan in de zaal. Dat zie je niet gauw bij een jazzfestival.. Maar het zorgt voor een breed en jong publiek. En dat is toch een manier om breder publiek in aanraking te brengen met jazz.

Jazz Viersen mag terugkijken op een geslaagde 28ste editie en laat zien hoe je succesvol jong talent en ervaren professionals kunt combineren in een breed programma. Noteer vast: TV verslag WDR,  maandag 17 november en maandag 24 november. Beide uitzendingen beginnen om 23:15 uur