×

22 maart 2016

Jazz Maastricht verkleint opzet met 3 topacts

De 2016 editie van Jazz Maastricht Festival breekt met de traditie van het aanbieden van diverse acts op verschillende podia. We kennen het als festivalbezoekers natuurlijk allemaal. Je moet continu kiezen, je mist altijd wat en er is veel in- en uitloop tijdens de concerten. In het Theater aan ’t Vrijthof is het op zaterdag 19 maart eten wat de pot schaft, er zijn drie concerten geprogrammeerd in de grote – en goed gevulde – zaal en tussendoor pauze nummers in de foyer. Het aanbod is daardoor kwantitatief een stuk minder. Maar de voordelen zijn er ook, het geeft rust tijdens de concerten, het publiek heeft serieuzer de aandacht, wat de intimiteit ten goede komt.

Het eerste optreden is voor het trio van Shai Maestro, de Israëlische pianist die lang aan de zijde van Avishai Cohen (de bassist) stond. Maestro, die inmiddels al enige tijd in New York vertoeft, liet zich bijstaan door drummer Ziv Ravitz en gelegenheids-bassist Jasper Høiby, die we uiteraard kennen van Phronesis. Høiby verving vaste bassist Jorge Roeder.

Het eerste nummer Gal begint met een lange sensitieve solo van Maestro met lyrisch en melodieus werk, waardoor een sfeer van bespiegeling ontstaat. Later voegt zich het ritmewerk van de zeer getalenteerde Ravitz er bij. Een meesterlijke drummer die heel veel gevoel en melodie in zijn spel legt, langzaam opbouwend in dynamiek. Het volgende stuk Sendesaal is een vooruitkijkje naar het volgende album, waarvan de opnames over enkele maanden staan gepland. Het begint heel elegant met een thema wat mee wordt gefloten door Maestro en Ravitz en vervolgens uitgroeit naar avantgardistische trekjes in een muzikale chaos, om tenslotte weer te verstillen naar het thema in een sfeer van tederheid. De drie zijn goed op elkaar ingespeeld, vooral Ravitz valt op met de wijze waarop hij nadrukkelijk aanwezig is en z’n eigen stempel drukt op de muziek. Daarnaast staat Phronesis frontman Høiby z’n mannetje. Het trio eindigt met Treelogy van het laatste album Untold Stories. Opnieuw een lyrisch stuk waarin je vleugjes oriëntaalse invloeden kunt horen waarin Maestro zijn geboortegrond weerspiegelt.

Na Shai Maestro is het de beurt aan de ervaren meester Joe Lovano met zijn Classic Quartet. Begeleid door de jonge Lawrence Fields op piano, Peter Slavov op bas en Lamy Istrefi jr. op drums. Energieke uptime nummers met heel veel expressie van Lovano in zijn solo’s tijdens het eerste gedeelte van het concert, waarmee hij zijn muzikaliteit ten toon spreidt. De in Kosovo geboren en in New York wonende Istrefi valt niet alleen op door zijn hippe verschijning, maar is met klem counterpart van Lovano met zijn tomeloos en begeesterd werk op drums. Het tweede gedeelte is veel rustiger en het publiek krijgt een cooling down met ballads en op blues gebaseerde composities. Meer richting mainstream, laat Fields zijn kunnen zien op de toetsen met prachtig akkoord werk. Lovano, zelf rasartiest, laat zich begeleiden door zeer getalenteerde collega’s waardoor het optreden tot grote hoogte stijgt.

De laatste act is voor de belofte en 29-jarige Laura Mvula met haar warme soulstem. We kennen haar onder andere van haar samenwerking met het Metropole Orkest. In Maastricht verschijnt ze met eigen band, waar de samenstelling met onder andere cello en harp opvallen. Met het optreden, een eerste in een reeks waarmee ze haar nieuwe album The Dreaming Room promoot. Hits van het album Sing tot the moon, passeren de revue, alsmede werk van haar nieuwe album, zoals Show me love, een intiem nummer over haar echtscheiding. Mvula is in staat het publiek te verrassen met haar eigenzinnige composities en arrangementen. Voor de niet al te grote zaal van het Maastrichtse theater staat de sound wel erg hard en is het voorin slecht toeven zonder oordopjes.

Setlist Shai Maestro

1. Gal
2. Sendesaal