×

27 oktober 2013

Jazz Maastricht & Iiro Rantala

Stichting Jazz Maastricht timmert al dertien jaar aan de weg als het gaat om het bevorderen van jazz en geïmproviseerde muziek in de gouvernements stad in Zuid-Limburg. Reden voor een gesprek met voorzitter Jean Haesen, voorafgaand aan een concert van het Iiro Rantala String Trio in theater AINSI, gelegen in het voormalige verpakkingsgebouw Noord van cementfabrikant ENCI, aan de voet van de St. Pietersberg in Maastricht. In elk geval een prachtige entourage waar Jazz Maastricht die avond – 22 oktober jl. – uitpakt met dit trio van de Finse pianist.  Stichting Jazz Maastricht verbindt door te communiceren en een podium te bieden voor verschillende stijlen. Jazz is op die manier niet het eindproduct, maar het juist het begin voor een open mind naar de cultuur en de wereld om ons heen.

Veel van wat Jazz Maastricht organiseert staat in het teken van het verbinden van creativiteit, van interdisciplinair communiceren aldus Jean Haesen. Het spannende zit juist in het mengen van stijlen en de dialoog met elkaar, tussen artiesten en met het publiek. ‘Open Your Mind’ heet ook het sluitstuk – in juni – van een serie concerten waarbij de dialoog van stijlen centraal staat. De stichting verzorgt concerten, maar daarnaast ook sessions, zowel op theater- als op cafépodia. In samenwerking met Theater aan het Vrijthof, Introin Situ en poppodium Muziekgieterij presenteert Jazz Maastricht crossover concerten, vooral jazz-pop en jazz-world.  Educatieve activiteiten zijn master classes voor muziekstudenten. De partners van Jazz Maastricht zijn onder andere het Maastrichts Conservatorium, de provincie Limburg, de gemeente Maastricht en de Stichting Limburg Geïmproviseerde Muziek. Zo heeft elk concert een voorprogramma verzorgd door studenten van het Conservatorium,  zo ook vanavond bij het concert van Iiro Rantala. De samenwerking is heel breed en omvat ook een onderzoekstraject met Universiteit Maastricht over wat muziek met het brein doet. Over dit onderzoek wordt een seminar georganiseerd.

Het hoogtepunt is het eigen festival, Jazz Maastricht in theater het Vrijthof dat jaarlijks in maart plaatsvindt. Drie jaar geleden heeft eenmalig in oktober een groter festival plaatsgevonden onder de naam Mecc Jazz. Een succes qua programma en bezoekersaantallen, maar helaas niet qua financiën. Reden waarom het vooralsnog maar één keer heeft plaatsgevonden. Overigens vindt aanstaand weekend, op 2 en 3 november wederom een nieuw festival in het Mecc plaats onder de naam ‘Mjazz‘. Niet georganiseerd door Jazz Maastricht, maar de stichting verleent wel haar medewerking en verzorgt het programma op één van de podia. Over het programma van festival Jazz Maastricht in maart 2014 wilde Jean Haesen zelfs nog geen tipje van de sluier oplichten, maar hij verzekerde dat we grote namen kunnen verwachten die wereldklasse zijn in hun genre. Voor het programma de komende maanden zie: agenda Jazz Maastricht. Ad Colen, Frank Giebels en Uri Caine zijn enkele namen die daar op de agenda staan. Uri Caine? Ja! Onthouden, 8 mei 2014.

Vanavond is het de beurt aan zijn Finse collega Iiro Rantala. Let op: zijn voornaam begint met de hoofdletter I en niet de L zoals fout geschreven op de poster die het concert aankondigt. Het trio bestaat naast Iiro uit Asja Valcic (cello) en de Poolse vioolkunstenaar Adam Bałdych, die we vorige week nog in zijn eigen geboorteland tegenkwamen met een concert van zijn eigen kwartet in Wrocław. De drie artiesten komen alle drie uit de stal van ACT van Siggi Loch. Het trio speelt een prachtige mix van frisse op – vaak op volksmuziek – geïnspireerde nummers. Rantala brengt alles met humor en weet het publiek te animeren en te boeien. WiM zag het trio eerder in Dinslaken, bij Duisburg. Rantala verklapte dat ACT een nieuw album gaat uitbrengen volgend jaar. De opnamen vinden nu plaats in de Hansa Studio in Berlijn. Een genot om naar te luisteren dit trio waarbij alle drie de artiesten prachtige solo’s laten horen.

1. First tune
2. Uplift
3. Prayer