3. Surrey With a Fringe on Top - Richard Rodgers
  4. A Little Loving - Paul Kleber & Lisa Bassenge
  5. Avre Tu Puerta Cerrada - Ladino (sephardic jewish traditional)
  6. July - Claude Debussy & Uri Gincel
  7. Poinciana - Nat Simon
  8. It Could Happen To You - Jimmy Van Heusen

Burg Linn in Krefeld (D) vormt de prachtige entourage voor het dubbelconcert dat Jazz Klub Krefeld op 30 april organiseert in het kader van de International Jazz Day. Twee acts staan die avond in de illustere Rittersaal van het de Middeleeuwse kasteel. Allereerst het trio van de Israëlische pianist Uri Gincel en na de pauze actrice, zangeres en performer Erika Stucky met haar project Spider Girl. Het concert wordt geopend met een woord van Bürgemeister Frank Meyer die refereert aan datgene wat jazz en vrijheid verbindt. Jazz is ontstaan uit de strijd voor vrijheid. De vrijheid in Europa waarvoor – nu precies 70 jaar geleden – zó hard gevochten is, maar die nog steeds geen vanzelfsprekendheid is.

Uri Gincel is opgegroeid in Tel Aviv en werkt en woont al geruime tijd in Berlijn waar hij in 2009 zijn trio met Andreas Lang (bas) en Moritz Baumgärtner (drums) oprichtte. Andreas Lang heeft zijn roots in Denemarken en IJsland. Lang volgde een opleiding aan de Carl-Nielsen- Musikakademie in Odense en vestigde zich in Berlijn in 2007. Hij speelde o.a met Han Bennink, Ack van Royen en Kurt Rosenwinkel. Baumgärtner groeide op in het uiterste Zuidwesten van Duitsland waar hij net over de grens in Basel zijn opleiding begon aan de Jazzschule. Later studeerde hij in New York en in Berlijn aan het Jazz Institut Berlin. Hij heeft een brede carrière, niet alleen in de jazzscene maar ook in rock en punk. In 2013 bracht het trio het album Free uit met standards en eigen werk.

Het trio opent met If I Were a Bell, de song geschreven door Frank Loesser voor de musical Guys and Dolls in 1950. Miles Davis maakte er een jazz standard van als openingsnummer op het album Relaxin’ with the Miles Davis Quintet in 1956. Ook op het album Free van Gincel is dit het openingsnummer, karakteristiek met de tune van de Big Ben klokken. Het opent heel braaf, maar langzaam brengt het trio er spanning in door ritmewisselingen, complexere solo’s en geaccentueerd percussiewerk, waar Baumgärtner intensief gebruik van maakt. 5000 is een nummer door Gincel zelf gecomponeerd. Een gevoelig en lyrisch stuk in driekwartsmaat waarin je invloeden hoort van Israëlische volksmuziek. Melodieus en associërend met een liefelijk landschap waarin je af en toe een koele bries voelt op de momenten dat jazz harmonieën en de blue notes zorgen voor de frisse sound. Met Surrey With a Fringe on Top duikt het trio weer in een rijk musical verleden, nu met het stuk Oklahoma! van Rodgers en Hammerstein. Wie kent het niet: Oh What a Beautiful Mornin’. Het stuk Surrey With a Fringe on Top is het tweede nummer uit deze bekende musical. Het trio maakt er een snelle swing van met prachtig walking bass werk van Andreas Lang. En Gincel toont zich een meester in mooie vingervlugge solo’s. A Little Loving is geschreven door Lisa Bassenge, de partner van Andreas Lang. Een gevoelige ballad, mooi gearrangeerd in meeslepende harmonieën. Het thema wordt ingezet door de bas en later groovy overgenomen in het spel van Gincel waarbij langzaam meer dissonanten zorgen voor een spanning, alsof de liefde in de lovesong onder druk staat. Het nummer heeft een open einde waardoor het zich niet laat raden hoe deze liefde eindigt.

Uri Gincel

Avre Tu Puerta Cerrada is een Joodse traditional die afstamt van de Sefardische Joden die zich vanaf de Middeleeuwen van het Iberische schiereiland verder verspreid hebben in Europa. Een heel gevoelig stuk dat opent met een lange intro op percussie waarbij Baumgärtner klankschalen gebruikt en de Rittersaal in een mystieke sfeer brengt. Het stuk past perfect in deze entourage. Je kunt een speld horen vallen, zo stil en geconcentreerd luistert het publiek. Bijzonder knap hoe het trio het vervolgens opbouwt, de bas die er subtiel bijkomt, de energie die zich ontwikkelt in de percussie en tenslotte Gincel die harmonie en balans terugbrengt maar tegelijkertijd naar een climax werkt om vervolgens weer af te dalen bij het percussie- en klankspel aan het einde. Gebaseerd op het werk van Debussy is het nummer July van Gincel. Met een prachtig klassiek intro transformerend naar een jazzballad met mooie harmonieën en knap werk op de bas door Lang. Met de evergreen Poinciana wordt wederom een duik in het verleden gedaan. Het stuk is gebaseerd op een traditionele Cubaans lied, in de 50’er jaren door Ahmad Jamal uitgebracht, wordt prachtig vertolkt door het trio. Uri Gincel is een begaafd pianist die met zijn trio de volle breedte in opzoekt. Volop diversiteit in stijlen en een door groot talent gevoede vakkunst maken het concert tot een boeiend spektakel dat geen minuut verveelt. Een trio met veel potentie. Daar willen we meer van horen.

Het programma na de pauze is van geheel andere orde. Erika Stucky brengt haar project Spider Girl. Stucky is geboren in San Francisco, haar ouders zijn van Zwitserse komaf en op jonge leeftijd trekken ze terug naar Zwitserland waar ze verder opgroeit. Ze studeert drama en jazz in Parijs. In Krefeld wordt ze begeleid door multi-instrumentalist Terry Edwards – hij begeleidde Tom Waits – en Drummer Lucas Niggli. Het is een performance vol muzikale ironie. Edwards en Niggli excelleren in muzikaliteit, daar waar Stucky vooral de aandacht naar zich toetrekt door haar show met vertolkingen van popsongs uit diverse genres. Zo passeren nummers van Miriam Makeba, Mariska Veres, Shirley Bassey, Björk en Jim Morrison. Alles kunstig omlijst door videobeelden die op een scherm achter geprojecteerd worden, waarin het silhouet van Stucky zichtbaar is. Afgezien van de solo’s die Edwards en Niggli ten gehore brengen heeft het weinig van doen met jazz, hetgeen enkele tussentijds vertrekkende bezoekers van het concert, in het teken van International Jazz Day, blijkbaar niet kunnen waarderen. Edwards, die begaafd is om op gitaar, bas, sax, trompet én toetsen te spelen alsmede Niggli die knap percussie- end drumwerk laat horen, maken eigenlijk nog de meeste indruk. De pure jazzliefhebbers hadden liever nog een keertje Uri Gincel na de pauze. Maar aan veelzijdigheid geen gebrek bij Jazz Klub Krefeld.

Op Youtube is van het Uri Gincel Trio een volledig concert met interviews te zien en te horen.

1. If I Were a Bell - Frank Loesser
  2. 5000 - Uri Gincel