×

22 juni 2018

Indrukwekkend Phronesis speelt meesterwerk Life To Everything

Label: Edition Records

Edition Records, het Britse jazzlabel dat met orkaankracht door het jazzlandschap waait, viert haar 10-jarig jubileum en dat gaat bepaald niet ongemerkt voorbij. Zo was de Londense Pizza Express Jazz Club in Soho een kleine week lang het middelpunt voor acts van het label.

Het was Phronesis, het geweldige jazztrio van bassist Jasper Høiby, pianist Ivo Neame en drummer Anton Eger, dat deze tiende verjaardag van Edition Records alle extra glans gaf. De mannen hadden besloten verspreid over een aantal avonden en dagen al hun albums te spelen, steeds een album per concert. Dus beginnen met Organic Warfare (2007) en Green Delay (2009), de albums die nog op Loop Collective verschenen. Om vervolgens met Walking Dark (2012), Life To Everything (2014) door te gaan en met Parallax (2016) te eindigen (het album Alive (2010), het debuut voor Edition, is eigenlijk een liveperformance met composities van de eerste twee albums (met Mark Guiliana als gastdrummer) en laatst verschenen The Behemoth (2017), is een album dat eigenlijk bewerkingen van eerdere composities gespeeld met de Frankfurt Radio Big Band laat horen).

Wij kozen voor de laatste dag met twee concerten van hun laatste twee albums. Het meesterwerk Life To Everything en de even meesterlijke opvolger Parallax.

phronesis

Bizar om het trio rond lunchtijd (13.30) op te zien treden en dan vooral met composities van een album dat als wellicht het beste jazzalbum van de afgelopen tien jaar benoemd mag worden. Ongelooflijk om het trio er gelijk in te horen knallen met Urban Control en gelijk het publiek op het puntje van de stoel te hebben. Wat een verbijsterende compositie blijft dat toch en wat spelen ze vandaag een weelderige versie. Razendsnel en virtuoos en met zoveel plezier ingezet dat het van het podium spat. Phronesis is in top shape en het publiek wordt verbijsterd achter gelaten.

Met de al net zo briljante composities Phraternal en Behind Bars wordt het publiek helemaal weggeblazen. Dat Life To Everything het voorlopige hoogtepunt in het oeuvre van het trio is mag duidelijk zijn. Høiby, Neame en Eger zijn momenteel in absolute bloedvorm en geven Life To Everything het allerbeste van het allerbeste mee. De uitvoeringen van vanmiddag hebben zo mogelijk nog meer drive en klasse als we ze al kennen. Fijn ook dat de latin-feel van het album er vanmiddag nog vetter uitkomt.

Onvergetelijke composities als Songs For Lost Nomads, Wings 2 The Mind, Nine Lives, Deep Space Dance en Herne Hill bewijzen optimaal dat Phronesis tot het allerbeste behoort dat de jazz in de afgelopen decennia heeft voortgebracht. Het samenspel tussen de mannen is ronduit geniaal en het kijken naar de band een groot feest. Zie hoe de mannen elkaar uitdagen met fabuleus spel en weer bij elkaar komen om de composities tot een climax af te maken en daar uitermate veel plezier aan beleven.

Natuurlijk is het drummer Eger die met zijn uitbundige spel immer de aandacht op zich weet te vestigen maar dat doet Høiby met zijn buitenissig goede bas spel al net zo (en vergeet ook die immer hilarische aankondigingen niet. Neame is over de jaren in zijn spel al net zo prominent geworden en imponeert met geweldige vondsten en superritmisch tegelijk melodisch spel.

Als met een verbijsterend goede en dubbeldikke versie van Dr. Black als toegift het concert een einde vindt weten we dat Phronesis vanmiddag Life To Everything een fascinerend nieuw leven ingeblazen heeft. Iedereen die het album, of composities van het album, kent weet dat Life to Everything een album van de buitencategorie is. Muzikanten op de toppen van hun kunnen en composities die het allerbeste in ieder én het collectief boven brengen.

Life To Everything is alles wat Phronesis zo bijzonder en indrukwekkend maakt. Een verslavend album met verslavend goede composities die over de tijd alleen maar op je in blijven groeien. Vanmiddag bewees een verpletterend goed en hecht spelend Phronesis dat Life To Everything nog veel meer is dan een indrukwekkend meesterwerk. Vanmiddag kreeg het legendarische jazzalbum een legendarische uitvoering.