×

21 oktober 2012

Het universum van How To Dress Well

How To Dress Well baarde de afgelopen twee jaar opzien met een nieuw soort muziek die je het best als ‘etherische R&B’ kunt omschrijven. Onlangs kwam het tweede album, Total Loss, uit. Hoewel ook dit album wederom een wereld op zichzelf is, stond Tom Krell dit weekend speciaal in het kader van het Amsterdam Dance Event in de bovenzaal van Paradiso.

How To Dress Well_2Vergezeld door twee muzikanten/knoppendraaiers betreedt Krell het podium. Hij gebruikt twee microfoons, een voor de meer directe zang en een voor zijn meer effectvolle uithalen. Krell blijkt al snel een innemende persoonlijkheid, een andere persoon dan de zwevende, zoekende soul/R&B-zanger die we op zijn albums horen.

Prachtige beelden van witte gezichten in reliëf maken de eerste minuten van het concert direct heel bijzonder. Muziek en beelden vormen een ontroerend geheel. Het podium blijft vrijwel het hele concert in het schemerduister gehuld. Natuurlijk staat het album Total Loss centraal en al snel komt Running Back voorbij, een van de signature tracks van dat album, een prachtig geluid, een verheven studie in R&B.

Als er wat beats uit de grote zaal binnenwaaien vraagt Krell zijn violist de zijdeur even dicht te doen, om die “shitty disco” buiten te houden. Lachend verontschuldigt hij zich snel, voor het geval de band beneden misschien vrienden heeft in de bovenzaal.

How To Dress Well_1Krell en consorten schromen overigens zelf ook niet om bij tijd en wijle hele dikke beats en dito bassen neer te leggen. Het blijft allemaal echter erg smaakvol. En met de inzet van viool trekt hij zijn muziek natuurlijk verder een eigen universum in. De betoverende, poëtische sferen worden niet alleen door beats onderbroken, ook spuugt How To Dress Well panische climaxen van kleurrijke beelden en scherp lawaai uit. Het maakt het concert tot een bijzondere beleving.

Het concert kent een fraai einde middels een acapella voordracht van Krell. Hij staat meters naast zijn microfoon en dwingt het publiek tot volledige aandacht. De finale is voor Set It Right, een fraai, orgastisch slotstuk waarin beeld en geluid bij momenten prachtig exploderen.

De muziek van How To Dress Well is bijzonder en karakteristiek. Het is tevens muziek die na een uur wat eenvormig wordt. Wat dat betreft heeft Krell zich wel wat in de hoek geschilderd. Hij lijkt zich dat echter zelf ook bewust te zijn, want al met al staat de band vanavond maar een goed uur op het podium. Een perfecte lengte voor een concert van deze band. Het was hoe dan ook goed om How To Dress Well een keer live te zien; op cd klinken Krell c.s. prachtig maar ook afstandelijk. Mede daarom zijn dit soort avonden mooie aanvullingen op het studiowerk.