×

02 augustus 2015

Heerlijke Jazzdag op M-idzomer feest in Leuven

Dat Leuven qua muziek een stad is om in de gaten te houden weten we al langer. We hebben in Het Depot en op veel andere plekken al vaker erg mooie concerten meegemaakt. Met hun jazzavond tijdens M-idzomer 2015 maakten ze op voorhand, middels een poster met daarop Phronesis, Philip Catherine en Avishai Cohen, extra furore. En wat voor een geweldige avond werd het!

Een openluchtconcert is altijd beter met zomerweer en laat vrijdag 31 juli nu precies zo’n dag zijn! In de binnentuin van M, het ambitieuze prachtmuseum van de stad, stond weer een fijn groot podium geposteerd met een geweldig geluid, zoals bij de echte avondopener Phronesis als snel te horen was. Dat het trio tot de beste van de wereld behoort hebben we al eerder en vaker kenbaar gemaakt en ze bewezen dat wederom met een veel te korte drie kwartier set weer duidelijk aan. Met een setlist die naast bekende ook drie nieuwe composities, die de groei van het trio optimaal lieten horen. Jammer dat de band maar zo kort mocht optreden. Juist als ze op stoom komen wordt het nog meer duidelijk dat ze tot het allerbeste behoren dat de jazz momenteel te bieden heeft. Het trio duikt in november de vermaarde Abbey Road studio’s in Londen in om het vervolg van hun doorbraakalbum Life To Everything op te gaan nemen. De verwachtingen na het geweldige optreden in Leuven worden er alleen maar groter op.

De in België super populaire gitarist Philip Catherine maakt op M-idzomer Jazz zijn eigen feest. Voor een in groten getale toegestroomd publiek speelt hij een van zijn vermaarde sets. De Belgische gitarist, die ooit Jan Akkerman opvolgde in Focus, mag dan ondanks die status in Nederland minder bekend zijn, in zijn thuisland wordt hij op handen gedragen. Dat hij een uitstekende gitarist is en een solide band achter zich heeft blijkt met een sterke set. Geen grote verrassingen maar een gedegen set waarin alle nadruk ligt op de alweer 72-jarige gitarist en zijn fraaie gitaarspel. Het publiek genoot met volle teugen (terzijde: In september verschijnt van Catherine het album Live Brussels dat hij opnam in januari van dit jaar opnam als The String Project).

Avishai Cohen mocht de avond met zijn trio afsluiten. Het blijft ongelooflijk hoe de bassist het toch elke keer weer voor elkaar krijgt het hele terrein in zijn greep te krijgen. Natuurlijk komt dat omdat hij met pianist Nitai Hershkovits op piano en Daniel Dor op drums een meer dan voortreffelijk trio heeft maar ook de setopbouw is immer uitstekend. Met exact de juiste composities op de juiste plek in de set. Cohen is een absolute vakman die ook nog perfect het publiek weet te bespelen. Met een aantal rustige composities in het begin was het even afwachten waar het optreden naartoe zou gaan maar toen de vaart erin kwam was het publiek snel om. Veel composities ook van het geweldige laatste album From Darkness. Jammer trouwens dat Cohen voor zijn laatste serie concerten besloten heeft om voor de toegift zijn zangkunsten te tonen. Zijn stem is dun en niet bepaald sterk. Het haalde de sfeer en vaart van de geweldige eerdere set een flink stuk naar beneden. Pas met een laatste toegift, een lekker lang uitgesponnen Besame Mucho kwam de muzikale begeestering weer helemaal terug.