×

25 februari 2020

Gevarieerde pop- en jazzmiddag met Aphranova, Boelo Klat, Marcel Kapteijn en Klatwerk3

Op een stormachtige zondagmiddag eind februari was het bijzonder goed toeven tijdens een zeer gevarieerd concert van Aphranova, Marcel Kapteijn & Boelo Klat en Klatwerk3 in de Oosterpoort in Groningen. De Drents/ Groningse band Aphranova presenteerde daar hun debuutalbum The Crossing waarop ze een sterke mix van pop en jazz ten gehore brengen. Na de pauze lieten pianist Boelo Klat en zanger Marcel Kapteijn (bekend van Ten Sharp) veel songs van hun eerste gezamenlijke album Magnolia horen; eerst met zijn tweeën en daarna aangevuld met Boelo’s trio Klatwerk3 dat zonder Kapteijn ook drie nieuwe composities speelde.

Aphranova bestaat uit zangeres/saxofoniste Angelique van Os, toetsenist Tony Hoyting, bassist Arthur Buitelaar, drummer Ancel Klooster en gitarist Joost van der Beek. De muziek van Aphranova klinkt als een mix van pop en jazz. Tijdens het optreden was Angelique’s stem goed ingebed in het geheel en werden prachtige visuals van de natuur geprojecteerd. De songs gaan over de pracht van de natuur en over verbinding (The Crossing). Een van de mooiste songs van het album vind ik Intuition. Maar ook No Man’s Land dat over Namibië gaat en waarbij beelden van olifanten en zeehonden en walrussen werden getoond. Een belangrijke rol was weggelegd voor toetsenist Tony Hoyting die niet alleen piano speelde maar ook verschillende toetsenborden. Tijdens The Willing Mistress switchte hij soms snel van piano naar die toetsenborden. Deze ingewikkelde song is gebaseerd op de tijd van Shakespeare en werd door Angelique van Os gezongen in oud Engels.

Angelique schrijft de teksten voor de band en heeft een goede stem, zeer geschikt voor popsongs. Zo is ook te horen op de eerste single Little River, zowel op het album als live een catchy popsong. Live werd de in Drenthe opgenomen videoclip getoond; hierin wandelen de bandleden in de natuur langs schilderende mensen  en nemen hen mee in hun wandeling. In de in een 7/8 maat gespeelde song Senses wisselde Angelique het zingen af met saxofoonspel. Dat deed ze knap. Op het album speelt de Noorse saxofonist Karl Seglem mee, maar hij kon niet naar Groningen komen. In Never Alone volgde een mooie piano solo. De overtuigende presentatie van Aphranova eindigde met Almost There en het zeer pakkende Your Story (met visuals van mensen uit verschillende culturen).

Na de pauze brachten pianist Boelo Klat en zanger/crooner Marcel Kapteijn een andere sfeer. Zij leerden elkaar kennen tijdens opnames voor Omroep Fryslan. Kapteijn had al het album The Man I Am uitgebracht en zocht iemand die hem bij nieuwe door Peter de Wijn geschreven songs kon begeleiden. En die vond hij in Boelo Klat. Afgelopen jaar brachten ze hun eerste gezamenlijke album Magnolia uit waarvan ze veel nummers ten gehore brachten. Maar het eerste nummer Cloudy River dat Marcel zong in de piano is afkomstig van The Man I Am. Hij liet daar al meteen horen wat een powerstem hij heeft. Hij heeft een groot bereik met zijn stem en weet zowel rauw als gevoelig te zingen. Zo is het nog niet uitgebrachte Little Warrior een gevoelige ballad. Stranger van het album The Man I Am is zo’n song waar je kippenvel van krijgt. Ook God knows en Better Version of Myself waren erg goed.

Boelo Klat’s pianospel paste perfect bij Kapteijn’s stem. De piano omfloerste zijn stem. Boelo’s pianospel was zeer gevarieerd en inventief met invloeden uit de jazz en de klassieke muziek terwijl Marcel Kapteijn soms licht neigde naar de blues. Bij Tiptoe stond heel Klatwerk3 op het podium, dus ook drummer Ancel Klooster en bassist Jan Ruerd Oosterhaven. Maar ze bleven hier wat op de achtergrond. Boelo’s pianospel en Marcel’s stem waren leidend. Het mooie was dat dit een soort opmaat was naar een optreden van het trio Klatwerk3 waarin drie nieuwe composities van Boelo Klat werden gespeeld: Space Age Suite, Lonely Star en Sputnik1. Tijdens deze composities werden beelden uit de ruimte geprojecteerd. Deze space jazz kende een goede spanningsopbouw. Space Age Suite was een heftig stuk, Lonely Star was meer minimalistisch en tijdens Sputnik1 speelde Ancel Klooster afwisselend djembé en drums en werden er space geluiden uit een laptop getoverd. Omdat hij zowel in Aphranova als in Klatwerk3 speelt had Ancel Klooster een belangrijke rol deze middag, hij deed dat behoorlijk goed en gaf de juiste accenten!

Tot slot zong Marcel Kapteijn nog samen met Klatwerk3 Find Us A River dat soms associaties opriep met Joe Cocker’s Cry Me A River al is het een heel ander nummer. En als toegift het krachtige Crunchy.

Foto’s Aphranova: Chris Sanders