×

09 september 2017

Fijn gevarieerde laatste ITGWO 2017 dag

Als de lucht dan blauw blijft en de zon steeds heerlijk blijft schijnen kan een ochtend met een fijne wandeling over het strand na het ontbijt en voordat een festival weer van start gaat natuurlijk niet uitblijven. Toch ook zorgen op tijd te zijn om de klanken van accordeonist Marco Batkovic over het grote Sportveld te horen klinken. Indrukwekkend wat deze man allemaal uit het instrument haalt en fijn te zien hoe het publiek toestroomt om de muziek rustig over zich heen te laten komen op dit vroege uur (vooral voor diegenen die de avond daarvoor even flink met dansen of drinken hebben doorgehaald). Mooie zondagbinnenkomer.

Wij vervolgen vervolgens naar De Open Plek waar Ryley Walker wederom een magisch trippy free-folk-rock-set neerzet. Na een wat haperend begin als gevolg van problemen met de elektriciteit gaan Walker en zijn muzikale kornuiten vervolgens volledig de diepte in en maken er een verbluffende set van. Ongrijpbaar als Walker is in het schrijven van zijn composities die gevoed worden door zovele muzikale stromingen weet hij zowel op plaat als live immer iets weet neer te zetten dat tot de verbeelding spreek, boeit en emotioneert.

Met een oeuvre van onderhand alweer vier albums heeft hij meer dan genoeg songs om een dik uur ITGWO te vullen maar Walker heeft besloten om deze ochtend, na een nacht vanuit Manchester reizen en maar weinig te hebben geslapen, met zijn band lekker uitgesponnen versies te spelen. Voluit de vrije muzikale insteek te zoeken. Het levert net als twee jaar geleden op dezelfde plek in het bos een fraai optreden op met een eerder op het festival geschreven The Roundabout als prachtige apotheose. Wat een fabelachtige gitarist is Walker toch en wat heeft hij een geweldige stem. En wat heeft hij een geweldige band mee! Een optreden dat staat als een huis.

Terwijl gelijk na dit optreden iedereen naar Spinvis op het Sportveld lijkt te gaan vertrekken wij naar Bij De IJsbaan waar de jonge Britse Holly Macve zal optreden. Spinvis gaan we zeker nog het komend najaar op een andere plek zien. Macve is een bijzonder fenomeen. Macve groeide op in Ierse Galway en het Britse Yorkshire en had de platencollectie van haar moeder, die vrijwel volledig vol met country, als de muziek van haar jeugd. Met het krijgen van een gitaar begon Macve reeds op jonge leeftijd met het schrijven van songs. Haar stem, fraai gevormd door haar voorbeelden Dolly Parton en Tammy Wynette, bleek haar grote handelsmerk. Hoewel een vreemde muzikale eend in het Britse muzieklandschap maakt ze al snel indruk en met het dit jaar verschenen debuut Golden Eagle maakte ze gelijk maar een tijdloos debuut vol ijzersterke songs.

Zo op het podium valt de kleine Macve bijna weg maar als ze dan haar mond opentrekt en haar geweldige stem het veld vult, trekt ze met haar songs alle emotionele registers open. Het songmateriaal van haar debuut komt live in een triobezetting (drums en een bassist/gitarist/dubbelzanger) uitstekend tot z’n recht en hoewel de meeste songs ingetogen zijn blijft het publiek geïntrigeerd luisteren. Een prachtig optreden, met songs als All Of Its Glory en No One Has The Answers als de hoogtepunten, zo op de laatste middag van deze editie van ITGWO en de perfect aansluiting op het optreden van Ryley Walker.

Maar even wat heel anders dan. Met een heerlijk koud biertje is het uitstekend vertoeven bij Millionaire die een indrukwekkende set neerzetten. Tjonge, wat kunnen die Vlaamse bands toch rocken zeg! De band rondom opper-Millionaire Tim Vanhamel speelt een ronduit verbluffende set die rond het laatste album Sciencing is opgebouwd. Zo heerlijk daadkrachtig zie je bands maar zelden. Met een verrukkelijk dik geluid en dito podiumuitstraling weet de band het groots toegestroomde publiek optimaal te bedienen.

Om nog even de muzikale diepten in te duiken gaan wij terug naar Bij De IJsbaan om daar Sarathy Korwar te zien en ons in de free jazz te storten. De geweldige drummer met Indiase familieachtergrond heeft een fijn kwartet meegenomen die het fijne late middag moment oppakken om een gloedvolle improvisatievolle set te spelen. Erg goed om te zien ook dat er flink wat publiek op afgekomen is om dit mee te maken. ITGWO is altijd al een festival geweest waar andersoortige muziek een podium vindt en het publiek waardeert dit des te meer.

De composities, die vooral van laatste album Day By Day (verschenen via Ninja Tune) afkomstig zijn, klinken live prachtig en op deze prachtplek in het bos met dit geweldige weer nog beter. Na een weekend vol muziek klinkt de jazz van het kwartet, hoe vreemd dat ook moge klinken, als een weldaad. Geheel in lijn zoals de dag met Ryley Walker begon zoeken muzikanten met een verbluffende techniek alle vrijheid in hun spel en het publiek maar daarvan meegenieten. Hoe mooi muziek toch kan zijn wordt vandaag weer optimaal weergegeven.

Een mooier moment om het festival af te sluiten is er muzikaal niet en terwijl het Sportveld volstroomt voor Tiggs Da Author (rapper met gitarist en man achter de knoppen) lopen wij naar de fijne Brooklyn bar om ons daar met een erg fijne groep vrienden aan het bier te laven. Wat een mooie editie van Into The Great Wide Open was het weer en wat een hemels genot om dat met zulk mooi mee te maken.