×

17 december 2023

Feestelijke album presentatie Cantorias in het Bimhuis

Label: Zennez Records

De album presentatie van Cantorias in een uitverkocht Bimhuis was zeer feestelijk. De vier zangeressen Lilian Vieira, Femke Smit, Ana Serierse en Nina Rompa zetten met de vier musici Breno Virícimo (basgitaar), Lucas Santana (dwarsfluit, klarinet, percussie), Udo Demandt (drums) en Daniël de Moraes (gitaar) een heerlijke Braziliaanse show neer, niet alleen met de 13 tracks van het album maar ook met nummers van Joyce Moreno, João Bosco en Chico Barque.

Sowieso bracht Cantorias naast eigen liederen ook covers van het album naar het podium. Het concert begon met Berimbau van Vinicius de Moraes en Baden Powell. Udo Demandt tikte zoals bij alle 16 liederen tijdens dit concert af. De combinatie met de close harmony van de vier zangeressen, de gitaarsolo van Daniël de Moraes en het pakkende spel op de basgitaar door Breno Virícimo zorgde meteen voor een lekkere Braziliaanse sfeer. Lucas Santana begon op de conga’s en ging daarna over op de dwarsfluit. Tijdens het concert wisselde hij fluit, klarinet en percussie af. Zijn prachtige fluittonen liet hij ook daarna in Aldeia de Ogum van Joyce Moreno horen en in Tudo que Voce podia ser. De zachte dromerige zang van Ana, Lilian, Nina en Femke in het subtiele lied Tempestade stimuleerde een deel van het publiek zachtjes mee te zingen.

Op het album staan een snelle en langzame versie van Me Deixa em Paz. Live begon Cantorias met de langzame versie, een weergave van klassieke Braziliaanse muziek. Er werd zo een zachtmoedige sfeer gecreëerd. En net als na de vorige liederen werd er door het publiek zeer enthousiast gereageerd

De Frente pro Crime van João Bosco staat niet op het album maar het was wel bijzonder om de uitvoering van Cantorias live te horen. Het daaropvolgende lied Reza van Edu Lobo werd aangekondigd als een muzikaal gebed en klonk aanvankelijk enigszins ontroerend. Hier speelde Lucas Santana klarinet. Daarna volgden net als Reza twee liederen van het album zoals Canta, een levendige ode aan de samba, en de snelle versie van Me Deixa em Paz met zeer swingende drums van Udo Demandt. Chico Barque’s Roda Viva staat niet op het album maar Apesar de Você van Chico Barque wel. Roda Viva gaat over het verzet tijdens de Braziliaanse dictatuur en werd goed gezongen door Breno Virícimo.

Lilian Vieira’s lied A deusa e o Mar (Godin van de zee) werd prachtig en gevarieerd gezongen zoals alle liederen. Na Quadras de Roda en Flor de Fogo van het album werd de cd officieel gepresenteerd en werden door Ana Serierse dankwoorden uitgesproken oa aan John Weijers van Zennez Records en Roeland Jacobs van de Wedgeview Studios waar het album werd opgenomen. Tijdens de volgende liederen van het album zoals de openingstrack Baianá en Feminina stond het publiek meteen op en ging dansen en dat ging verder bij de terechte toegift Apesar de Você. Na afloop kon in het café van het Bimhuis nog gedanst worden op Braziliaans getinte muziek van een DJ.