×

18 februari 2024

Feestelijk concert Amsterdam Klezmer Band in uitverkochte Tivoli

De Amsterdam Klezmer Band gaat momenteel heel hard. Gisteren speelden ze in de uitverkochte Cloud Nine zaal van Tivoli Vredenburg een zeer feestelijk concert met alle tracks van hun recente album Bomba Pop en ook tracks die niet op het album zijn uitgebracht maar sommige wel op een cassette die na het concert te koop was.

Altsaxofonist en zanger Job Chajes was degene die het publiek aanmoedigde te dansen. Naast de vaste bandleden Jasper de Beer (bas), Joop van der Linden (trombone, gitaar), Alec Kopyt (zang, percussie), Janfie van Strien (klarinet), Gijs Levelt (trompet) en Ellen de Vries (accordeon) speelden ook drummer Haye Jellema en zanger Salah Mesbah van het Amsterdams Andalusisch Orkest mee.

Het concert begon meteen met de zeer swingende boogaloo track Choices and consequences dat live niet anders klonk als op de cd. Daarna volgden Do it in Amsterdam en On Mala gezongen door Alec Kopyt uit Odessa. Dit klonk zo mooi en ging zo vlekkeloos met een trompetsolo van Gijs Levelt. Thuis krijg je al de neiging te dansen op de cd maar live werd er door iedereen in de volle zaal gedanst. En zo ontstond er een feestelijke sfeer met af en toe rustige momenten. Joey’s Hora was te gek met een sax solo van Job Chajes.

Fire op de cd gezongen door Brenna MacCrimmon werd nu mooi gezongen door Salah Mesbah die ook bij sommige andere tracks meezong. Tijdens A greater plan van Jasper de Beer liet Job Chajes het publiek meeklappen. Hij legde het publiek ook uit dat producer Dunkelbunt, het pseudoniem van Ulf Lindemann, het niet met alles eens was om op de cd te zetten maar live ging Job Chajes rappen. En Takaj Zhizn van het album Zaraza (2008) werd goed gezongen door Alec Kopyt.

Vervolgens legde Job Chajes het publiek uit dat Just a thought, een eerbetoon is aan de in 2022 overleden medeoprichter en accordeonist Theo van Tol met name door accordeoniste Ellen de Vries die zijn plek in de Amsterdam Klezmer Band met verve vervult. Het klonk live ontroerend en melancholiek!

Er werden vervolgens nummers gespeeld zoals Kesikköprü van het album Zaraza en Sha Sha di sviger kumt en Kolo Beli Luk. Job Chajes nodigde het publiek uit met elkaar te dansen. Tijdens de album track Photophobia gaf Job Chajes het publiek aan hoe ze moesten dansen: naar voren naar achteren opzij en zelfs draaien. Dat had zeker een komisch effect. Daarna volgden Mesafesofi en het hitgevoelige Bomba dat ze met zijn vieren zongen: Alec, Job, Gijs en Salah. En tot slot Op je hoede van het album Blitzmash (2014).

Het super enthousiaste publiek vroeg uiteraard om een toegift en dat werden er vier zoals albumtrack Sirens of Amsterdam en Bomba a capella waarbij Job Chajes het publiek dit liet meezingen: Ai Ai Bomba. Dat werd de afsluiting van een zeer feestelijk concert.

Foto’s : Eric van Nieuwland