×

26 november 2019

Fascinerend concert Estrella Morente en het Amsterdams Andalusisch Orkest met Jalal Chekara

In samenwerking met de Flamenco Biënnale en het DeLaMar Theater traden de beroemde flamenco zangeres Estrella Morente en het Amsterdams Andalusisch Orkest met violist/zanger Jalal Chekara op in De Meervaart, Amsterdam-Osdorp. Dit onder andere in het kader van Andalus Voices en Fayage, 50 jaar Marokkaanse migratie naar Nederland.

Estrella werd onder andere vergezeld door haar moeder en haar oom die opende met een intro op de flamencogitaar. Na haar opkomst zong ze een levendige alegria. Tijdens de daarop volgende tango’s werd ze ook muzikaal begeleid door een cajón speler en een handpercussionist die samen met haar moeder de voor flamenco kenmerkende palmas uitvoerde. Estrella trad in 2014 op in Carré om haar laatste album Autorretrato te presenteren. Daar zong ze geen nummers van maar wel van haar album Mujeres (2006) zoals Chavela (Noche de mi amor).

Ze zong zittend, soms zwaaiend met haar jurk vol kleurrijke motieven. Het was weer een groot genot om naar haar zang te luisteren, al was de microfoon aanvankelijk niet helemaal goed afgesteld. Ze zong heel mooi diverse flamenco stijlen zoals siguiriyas, soleá de bulería, tarantas en een granaínas. En introduceerde haar broer Kiki die ook prachtig weet te zingen. Het was alsof hij een verhaal vertelde.

Na de pauze ging de pure flamenco over in de fraaie Moors-Andalusische klanken van zanger/violist Jalal Chekara met het Amsterdams Andalusisch Orkest (AAO), bekend van hun album Andalusian Echoes (2017), een bijzondere selectie van Andalusisch georiënteerde liederen uit de Maghreb en het Midden Oosten.
Het AAO bestond tijdens dit concert uit 3 violisten (incl. Jalal Chekara), een contrabassist, een cajón speler en bespeler van de qanûn, een veelsnarig instrument uit het Midden Oosten dat prachtige klanken voortbrengt.

Het leek in eerste instantie alsof ik twee concerten op één avond bijwoonde. Want zowel Estrella Morente had ik eerder zien optreden en het AAO eveneens, maar los van elkaar.  Estrella Morente had ik in 2014 zien optreden in Burgos, Spanje, en in Carré. Het AAO zag ik tijdens de presentatie van Andalusian Echoes in de Amsterdamse Schouwburg. Toen met de Marokkaanse zangeres Abir El Abed.

Nu was ik heel benieuwd hoe het gezamenlijk concert van het AAO met Estrella en haar musici zou worden. En vooral ook hoe Estrella’s zang in het Spaans samen zou gaan met Jalal Cheraka’s Arabische zang. Estrella’s vader wijlen Enrique Morente maakte in de vorige eeuw al cross-overs met het volkse Arabo-Andalusische repertoire van de familie Chekara. Met dit concert trad Estrella in haar vaders voetsporen. Met Jalal Cheraka en het AAO maakte ze een muzikale reis langs het hof van Sevilla en de medina van Tétouan.

Het werd een fascinerend concert waarin Jalal, Estrella en Kiki afwisselend en samen zongen. Soms zongen ze gezamenlijk slechts klanken. Heel bijzonder waren de flamenco melodielijnen op de qanûn. Jammer was alleen dat de flamencogitaar soms wegviel tegen de violen. Estrella zong met Jalal en het AAO het van haar album Mujeres afkomstige Zambra. Met twee percussionisten op cajónes. Dat was kippenvel!! Tijdens de feestelijke finale werden uptempo composities uitgevoerd met vingervlugge palmas. Estrella en haar moeder gingen onder ovationeel applaus dansend het podium af.