3. Atchafalaya
  4. The Curtain
  5. Dark Woods
  6. The Clearing
  7. Shofukan (toegift)

Met wederom een geweldige 2de avond (eigenlijk met de try-out op vrijdag 3de avond) werd de samenwerking tussen het Metropole Orkest en Snarky Puppy dit afgelopen weekend een doorslaand succes.

Nadat de vrijdag bij de generale repetitie al een geweldig visitekaartje was afgegeven werd zaterdag in 2 sessies al duidelijk dat de samenwerking tussen het Amerikaanse collectief Snarky Puppy en het Nederlandse Metropole Orkest een ideale combinatie was. Ook op de zondagavond bleek dat wederom in 2 sessies. Met de opnamen van het nieuwe album (nog geen titel bekend) nu achter de rug kunnen we de balans opmaken.

Dat de samenwerking tussen Michael League, de alles stuwende kracht en voornaamste componist achter Snarky Puppy en Jules Buckley, arrangeur en dirigent van het Metropole Orkest, een hechte was en muzikaal zeer uitdagende, werd met elke opname duidelijker. Wie de opnamen in Utrecht in oktober afgelopen jaar, heeft bijgewoond en de registratie hiervan gehoord heeft en vervolgens de opnamen van afgelopen weekend meemaakte hoorde een flink andere manier van muziek schrijven. Dat League een gigantisch talent heeft is duidelijk maar de composities die hij het afgelopen weekend als suite ten gehore bracht waren echt anders als we eerder van het hoorden. Filmischer in alle opzichten en echt met een orkestopzet in gedachten geschreven. In Buckley vond hij de man die in zijn muzikale droomwereld mee wilde gaan en met super spannende arrangementen zichzelf overtrof. En wat een geweldige plek is het Energiehuis in Dordrecht! Een echt toplocatie om evenementen als deze te organiseren.

De concerten van zondagavond waren van eenzelfde procedé als zaterdag. Met eerst de gehele Wood-suite, samengesteld uit composities die League schreef over bossen die hem inspireerden, en daarna als toegift Shofukan, albumopener van het in Utrecht opgenomen album We Like It Here. (Hoewel door League ook zondag aangekondigd als ‘verrassing voor het orkest’ werd deze toegift dus ook zaterdag al gespeeld…). Zowel de band als orkest waren ook zondag in topvorm en de composities lieten zich beluisteren als uitdagend en super spannend. Hoewel behoorlijk anders in opzet als eerdere League composities staan die nieuwe composities (de suite) natuurlijk vol van de van de band zo bekende invloeden uit de funk, soul, hiphop, rock en jazz die het geluid van de band zo aantrekkelijk maken. Het blijft tamelijk geniaal hoe League dat toch elke keer voor elkaar krijgt.

Met een uitstekend spelende band en een geweldig spelend orkest (die in deze opzet puur begeleidend was en waarvan niemand de solo’s voor zijn/haar rekening mocht nemen, die werden door de bandleden gedaan) werd een prachtige balans gevonden die even indrukwekkend als intrigerend was. Dat Snarky Puppy een geweldige band is wordt met elk optreden en elke nieuwe opnamen wel duidelijk. Dat het Metropole Orkest zich steeds zo nadrukkelijk weet te profileren maakt wellicht nog meer indruk. Om binnen een week met het Robert Glasper Experiment en een toch behoorlijk andere band als Snarky Puppy zoveel indruk te maken is ronduit indrukwekkend te noemen.

1. Sintra
  2. Flight
  3. Atchafalaya