×

18 november 2012

John Helliwell (Supertramp) & Egbert Derix, Domani Venlo.

Wie kent ze niet: ‘Breakfast in America’, ‘School’, ‘Dreamer’, ‘The logical song’..? Tenminste, als je van enige leeftijd bent. Hoewel, mijn dochter van 18 kreeg toch enkele aha-erlebnissen bij het draaien van ‘Live in Paris’, terwijl er niet direct een lampje ging branden toen ik vertelde over Supertramp en dat één van m’n jeugdidolen uit deze Britse formatie van weleer naar Venlo zou komen. “Pappa, die ken ik van een rap-versie”, bij het aanhoren van ‘Breakfast in America’. Nou, die rap-versie ken ik dan weer niet. Voor mij zelf gaan de gedachten terug naar 19 juni 1983, Dortmund. De grootste en meest ambitieuze concerttour van Supertramp ‘Famous last words’, van de gelijknamige LP, de laatste met mister Supertramp Roger Hodgson. Groots was het concert en perfect, precies zoals op de plaat. Dat was Supertramp ten voeten uit. Symphonische en progressieve rock, elke noot geregisseerd, met de prachtige clarinet- en saxofoonsolo’s van John Helliwell. Bijna 30 jaar geleden! Maar de indruk die het bij mij achterliet staat in mijn geheugen gegrift.

Wie  mij 30 jaar geleden, met een glazen bol voor m’n neus, had gezegd: over 30 jaar zit je met John Helliwell aan tafel te babbelen, had ik natuurlijk voor gek verklaard. Maar het gebeurde wel, dankzij mijn muzikale vriend Egbert Derix. Samen met WiM redacteur Ron Loontjens die een interview verzorgt. En dat zijn nu de mooie en wonderlijke gebeurtenissen op het levenspad!

Domani, gelegen aan het Dominicanenplein in hartje Venlo, vormt sinds september 2007 een nieuwe cultureel podium, gevestigd in de laatmiddeleeuwse kapel Mariaweide. Een prachtig decor voor de unieke muzikale samenwerking tussen Egbert Derix en saxofonist John Helliwell. Enkele jaren geleden hebben Derix en Helliwell elkaar muzikaal gevonden. Dit jaar traden ze voor de tweede keer met elkaar op met een reeks concerten in Maastricht, Austerlitz, Horst en Venlo. Helliwell liet er zelfs een concert van Supertramp in Spanje voor schieten.

John Helliwell (67) doet veel meer dan Supertramp en is ook actief in jazzformaties.  Jazzpianist en composer Egbert Derix uit Horst a.d. Maas (43) benaderde Helliwell enkele jaren geleden vanuit zijn bewondering voor Supertramp. En Helliwell raakte geïnteresseerd in de muziek van Derix en zo ontstond een vruchtbare samenwerking.

Derix en Helliwell werden in Venlo begeleid Norbert Leurs (b) en Sjoerd Rutten (d). Het kwartet opende met het mooi uptempo nummer ‘Cold Duck Time’ van Eddie Harris. Dit is één van de titels op de CD Crème Anglaise, van de gelijknamige band in 2004 opgericht door John Helliwell en Mark Hart (Crowded House en Supertramp).  Daarop volgende nummers waren onder andere ‘She isn’t like you’ – een compositie van Derix die ook gespeeld is door Eric Vloeimans en Brad Mehldau, ‘Girl talk’ eveneens van Helliwell’s  Crème Anglaise en ‘Mood piece for John Anthony’ een stuk dat Egbert Derix schreef voor Helliwell, geïnspireerd door het thema uit ‘Fool’s overture’ van Supertramp.

Na de pauze werd de formatie versterkt door Joosje Jochems, een jong zangtalent uit Tilburg, leerling van Egbert Derix, die les geeft op de Rockacademie. Joosje Jochems, voor het eerst optredend in een jazzformatie imponeerde het Venloose publiek met een prachtige heldere en warme stem.  Met nummers als ‘You don’t know what love is’ en ‘Wise Words’. Absolute topper was  ‘The logical song’ in een arrangement van Derix met een prachtig piano intro, waarbij je eerst nog niet in de gaten had dat het om deze Supertramp kraker ging. Wat is er mooier om dan te spelen en te zingen met John Helliwell ‘him self’ die dan zijn, bij dit nummer, bekende solo inzet. En mooi om te zien hoe zo’n pop-klassieker klinkt in een gedurft jazz arrangement. In ‘If we’d know just how right we were going to be’ was ook weer even een Supertramp thema te horen, deze keer uit ‘Crime on the century’. Het concert werd afgesloten met de jazzklassieker ‘For all we know’.

Het concert in het Beauforthuis in Austerlitz is overigens opgenomen door VPRO Jazz. Het is nog niet bekend wanneer dit uitgezonden wordt.

De samenwerking tussen Egbert Derix en John Helliwell levert heel wat moois op! We zijn benieuwd hoe dit verder een vervolg krijgt en of we de komende tijd nog meer mooie aha-erlebnissen mogen ervaren in hun werk, waarbij een prachtige mix van pop & jazz centraal staat.