×

08 november 2012

‘Echte romantiek’ bestaat nog met CITIZENS! in Paradiso

Geschreven door: Tirtsa Haas

Wanneer CITIZENS! woensdagavond het podium beklimt, is de bovenzaal van Paradiso behoorlijk volgelopen. Dat het publiek overwegend uit vrouwen tussen de twintig en dertig bestaat is niet erg verrassend, de band weet genoeg vrouwelijk schoon te trekken. Vriendjes zijn meegesleurd en vooraan staan zelfs een paar mannelijke diehard fans de hele avond uit hun dak te gaan.

Van Official Secrets Act naar CITIZENS! heeft de band een kleine metamorfose ondergaan, maar qua geluid is de band hetzelfde kunstje blijven doen. Slimme indiepopliedjes met een elektronisch randje of elektronische muziek met een bandgeluid, CITZENS! is van allebei een beetje. Origineel is het niet meer, maar met hun enthousiasme en fijne live uitvoering komt de band ver. Met slechts studioalbum nummer één Here We Are om uit te putten, is het niet verwonderlijk dat alle nummers aan bod komen. Wellicht had er iets meer variatie in de setlist mogen zitten. Dat blijkt wel wanneer ze Missing van Everything But The Girl coveren en de zaal heerlijk meedoet en geniet.

_MG_8230-edDe band is al lange tijd aan het toeren en die vermoeidheid is duidelijk zichtbaar en hoorbaar. De meeste nummers worden met veel pit gebracht, maar het lijkt de band moeite te kosten. Ook de stem van frontman Tom Burke breekt een klein beetje halverwege de set. Toch geeft de band alles en spat het plezier van het podium af. Drummer Mike Evans (met een vrij opzienbarend snorretje) als stuwende kracht weet vaak genoeg het tempo omhoog te voeren en ook toetsenist Lawrence Diamond beweegt zich vol overgave uitbundig achter zijn knoppen. De twee nieuwelingen in de band, gitarist Thom Rhoades en bassist Martyn Richmond geven het nieuwe geluid van CITIZENS! net dat extra beetje. Vooral de backing vocals van Rhoades zijn erg mooi bij een aantal nummers.

Opener Caroline is scherp en zet al goed de toon van de avond, snel gevolgd door het heerlijk gebrachte Reptile, een duidelijke favoriet in de zaal aan de bewegende massa te zien. Lets Go All The Way mist helaas wat pit in de live uitvoering, toetsenist Diamond krijgt zijn synths niet naar wens en blijft gedurende het hele nummer zijn geluid afstemmen. Het warme liefdevolle gevoel uit de zaal doet de band echter goed en het gebruikelijk bedankje volgt direct, gevolgd door Love You More. Op plaat geen geweldig nummer, maar op het podium tot leven gebracht met extra cowbell en percussie. De vocalen op de achtergrond van de gitarist en drummer klinken hierbij ook erg goed.

_MG_8318-edTijd om te verslappen is er niet. De afstelling van het geluid is niet altijd perfect, maar het lijkt niemand te deren. Met alles wat zanger Burke nog over heeft, gooit hij er de mooiste vocalen van de avond uit bij zijn uithalen in Nobody’s Fool. Een volwassen en mooie stem bij goed gebruik, maar tegelijk erg breekbaar. De kracht lijkt er uit te zijn na dit nummer. She Said klinkt iets te schreeuwerig, maar desondanks geniet de zaal volop. Raar genoeg mist ook single True Romance aan kracht. Tijdens de woorden van albumtitel Here We Are gaan de armen de lucht in bij zanger Burke, CITIZENS! is er, zoveel is wel duidelijk. Een ironisch moment doet zich voor wanneer de twee jongemannen vooraan als hardste de woorden van True Romance meeschreeuwen, ‘echte romantiek’ bestaat blijkbaar nog.

Wanneer de mannen van CITIZENS! het podium weer betreden voor de toegift roepen dezelfde jongemannen vooraan ‘moustache man’ richting drummer Evans. Dit zorgt gelijk voor een lach op het gezicht van de band. De toegift vormt een prachtig einde van een band die duidelijk heeft geleerd van het vele toeren. Know Yourself is zeer verrassend, met toetsenist Diamond die bijna hypnotisch achter de knoppen beweegt en mooie kunstjes uithaalt met de synths en de band die voelt dat het goed zit. Iets te laat op de avond, maar beter laat dan nooit. Grande finale (I’m In Love With Your) Girlfriend vormt een knallend einde aan deze avond in Paradiso. Een waardige afsluiter van deze avond met CITIZENS!

Citizens4

Setlist CITIZENS in Paradiso/Amsterdam – 7 november 2012:

• Caroline