×

09 februari 2015

Drie Mooie Vrouwenstemmen in de North Sea Jazz Club

De eerste vrijdag van de maand is in de North Sea Jazz Club de avond van huisband The Fresh Cuts. Af en toe met gasten, zoals onlangs met drie zangeressen, drie vriendinnen ook, die een eigen muzikale carrière hebben. Agnes Gosling, bekend van haar prachtige Braziliaanse album Cais (2014); Ntjamrosie wiens nieuwe album The One binnenkort uitkomt; en de in Nederland wonende Portugese zangeres Maria Mendes die op haar album Along The Road (2012) een mooie mix liet horen van Braziliaans en jazz.

Gosling en Mendes liggen qua genre dicht bij elkaar, bij Gosling zijn ook de jazzinvloeden goed te horen. Ntjamrosie zit toch meer tegen de soul aan, soms soft, dan weer meer funky. Met de jazzfunk van The Fresh Cuts als band beloofde dat heel wat en dat kwam ook zeker uit.

The Fresh Cuts bestaan uit Bas van der Wal (gitaar), Alexander van Popta (piano, keys), Hugo den Oudste (bas) en Salle de Jong (drums). Zij begonnen nog zonder de zangeressen met funky jazz waarna Ntjamrosie inzette met Roof Over My Heart en vervolgens een lullaby voor volwassenen zong. Souljazz in een slow tempo. Daarna zong ze een prachtig duet met Agnes Gosling die met saxofonist Toon Roos erbij het van Cais afkomstige Lília zong. De voor een Edison genomineerde zangeres maakte met The Fresh Cuts en Toon Roos een lange spannende uitvoering van deze song van Milton Nascimento.

Daarna was het de beurt aan Maria Mendes die met Ntjamrosie Jobim’s Agua de Beber zong, weer zo’n mooi duet. Je hoorde goed de vocale verschillen, de variatie aan vocale klankkleur maakte het optreden ook zo interessant. Ntjamrosie heel soulful, Maria Mendes met die intense Braziliaanse touch die ook Agnes Gosling zo eigen is. Toon Roos kleurde met zijn karakteristieke spel op de sax de muziek mooi in. En zo ging het door: Maria met Sting’s Fragile en een prachtig ingetogen Somewhere Over The Rainbow;  met bassist Hugo den Oudste bracht ze  Tania Maria’s klanklied Jacata;  Ntjamrosie zong de titeltrack van haar nieuwe album The One, sterke pittige soul van Hollandse bodem. Met z’n drieën zongen ze Texting dat de drie vriendinnen samen hebben geschreven over hun samenwerking; gezongen zonder band, acapella, ook een bijna uit alleen maar klanken bestaande song met af en toe een zinnetje ertussen; heel apart om te horen. Daarna kippenvel bij Lennon’s Imagine, hun reactie op de turbulente tijd waarin we nu leven.

Agnes Gosling sloot heerlijk af met twee door Milton Nascimento geschreven songs: het fraaie Cais en het swingende uptempo Vera Cruz, geen ode aan de stad in Mexico maar aan Brazilië. Want zo heette het land nadat de Portugezen er voor het eerst aan land waren gegaan, vertelde Agnes me na afloop. Het was een mooie afsluiter van een mooie muzikale avond met drie geweldige zangeressen, een sterke gedreven band en een onnavolgbare saxofonist! Voor herhaling vatbaar!