Dayna Kurtz met Robert Maché: dichtbij en intiem, live in Lux.
Zondagmiddag in Nijmegen, 5 maart 2017. Het weer is net wat druileriger geworden en de warmte van het onafhankelijk en vrijzinnig podium lokt. Sfeervol en stemmig aangekleed wacht de zaal op de bezoekers. Op de vloer twee stoelen. Aan de ene kant zien we een gitaar en een mandoline, aan de andere kant staan twee gitaren opgesteld. Dayna en Robert worden aangekondigd. Een enkele set. De twee moeten daarna alweer snel op pad; een radio-uitzending wacht.
Nijmegen is ontspannen als Dayna en meestergitarist Robert Maché het podium opkomen. Na een korte introductie zet Dayna It’s How You Hold Me in, het openingsnummer van het alweer twee jaar oude Rise And Fall. De stem van Dayna is krachtig als altijd en tegelijkertijd kan ze soms ontroerend en kwetsbaar klinken. Het spel van Robert is bij het openingsnummer passend subtiel. Dat is ook het geval als ze de cover inzet van het soulvolle I’ll Be A Liar. Het samenspel tussen de twee is van een onaardse chemie. Zonder er veel woorden aan te besteden, vindt de afstemming plaats. Intuïtie, gevoel. Robert sluit aan op wat het nummer vraagt.
Bij het optreden is de muziek belangrijk, het belangrijkste, zeker. Tegelijk kan er niet worden voorbij gegaan aan wat Dayna en Robert tussendoor met het publiek delen. Van gedachten over de lange reis die ze gehad hebben, wakker worden in Amsterdam na een lange vlucht vanaf New Orleans na daar Mardi Gras gevierd te hebben tot gedachten over de politieke situatie in de Verenigde Staten. Een passend nummer hoort daarbij. Robert neemt de mandoline ter hand en de twee zetten Raise The Last Glass in, het nummer dat handelt over een naderende apocalyps. Die apocalyps voelt mijlen- en mijlenver weg op die zondag in Nijmegen.
Het centrum van de wereld heet voor vanmiddag Lux. Het publiek is voorbeeldig stil. Geen gewauwel bij een bar, nee, volle aandacht en een muisstille zaal is de respons die de muziek van Dayna oproept. Bij de nummers die de rockende kant van Dayna benadrukken, zoals Hanging Round My Boy en I Look Good In Bad laat de zaal zich horen. Het is de interactie die je mag verwachten. Het is de bewondering voor de souplesse waarmee Dayna de verschillende stemhoogten gebruikt, het is de manier waarop ze in emotie varieert en, zeker niet het minste dat bewondering vraagt, het is het gitaarspel van Robert die net zo makkelijk zijn gitaar laat rocken, slepen en gieren als dat hij subtiele accenten plaatst. Ongedwongen, buitengewoon relaxed speelt hij zijn partijen alsof wat hij laat horen niet van een onalledaagse magie is.
Speels en vanzelf, mooi en magisch, dichtbij en intiem. En het publiek betrekkend bij alle onderdelen van het concert. Nooit dwepend, niet zichzelf op de voorgrond stellend, maar vooral het delen van het wonder dat muziek en spontaniteit vormen als ze samen komen. Weliswaar is er een album te promoten, maar Dayna en Robert zijn vooral hier om die muziek te laten klinken. Veel meer dan een gerepeteerd en voorbedacht iets, wordt het een middag die je gewoonweg een muzikaal wondertje mag noemen. De prachtige zang, het fraaie gitaar- en mandolinespel en de inkijkjes in de verwondering die Dayna en Robert soms nog ervaren onderweg in en met muziek, kan je meer worden meegenomen dan zo? Reconsider Me, Postcards From Downtown, Invocation en Venezuela, al met al een zeer fraaie reeks aan nummers mag Nijmegen in ontvangst nemen. En het slotakkoord volgt dan nog.
Als You’ll Always Live Inside Of Me wordt ingezet en Nijmegen meezingt met het gevoelige nummer is duidelijk dat het niet alleen de zaal is, voor wie dit een bijzondere ervaring is. Zichtbare beleving, ontroering bij Dayna en bij Robert. Een middag delen in muziek, dichtbij en intiem. Zo mooi kan muziek zijn. Op een zondagmiddag in maart in Nijmegen.
Dayna Kurtz en Robert Mache kun je nog gaan zien:
Dinsdag 7 maart, Doopsgezinde Kerk, Middelburg
Woensdag 8 maart, Paradiso, Amsterdam
Donderdag 9 maart, TivoliVredenburg, Utrecht
Vrijdag 10 maart, Metropool, Hengelo
Zaterdag 11 maart, GUO, Oisterwijk
Zondag 12 maart, Herberg Tiengemeten, Tiengemeten
Maandag 13 maart, O Werkendam, Gent (België)
Dinsdag 14 maart, Muziekgieterij, Maastricht