×

22 september 2012

Dansen op de electrotango van Otros Aires

Label: Galileo

Het electrotango quartet Otros Aires speelde donderdagavond in Paradiso ter promotie van het album Tricota. De groep opgericht in Barcelona door de Argentijnse zanger Miguel di Genova maakt zowel gebruik van instrumenten (bandoneon, piano, gitaar en drums) als electronische samples.

Tijdens het optreden in Paradiso werden visuele beelden geprojecteerd op de achterkant van het podium, de beelden bewogen mee op de ritmische cadans van de muziek. Soms waren er beelden te zien van de straten van Buenos Aires en van de legendarische tangozanger Carlos Gardel die ook door Otros Aires is gesampled. De groep speelde diverse nummers van Tricota zoals het mooie en melancholieke Tristeza de Arrabal en het zeer traditioneel klinkende Essa; maar ook warme milonga’s en Puglieses klassieker La Yumba, nu in een modern jasje gestoken. Verrassend was de cover van Lou Reed’s Perfect Day.

Er werden ook nieuwe nummers gespeeld zoals Big Man Dancing. De tango van Otros Aires swingt! Maar de vraag bij Otros Aires is: waar kiest de groep voor? Modernisering van de tango met toevoeging van elektronica of een totaal nieuwe vorm zoals Gotan Project doet met hun opwindende tango-dance. Het lijkt het eerste te zijn zoals ook al blijkt uit de nummers op Tricota waarop het geluid minder elektronisch is dan je zou verwachten van een electrotango-groep. Voor het publiek in Paradiso maakte dat niets uit. Dat was vooral gekomen om tango te dansen waar alle ruimte voor was. Het was alsof het moderne Buenos Aires voor even in Amsterdam was neergestreken. En het enthousiaste publiek riep Otros Aires drie keer terug voor een toegift!