×

15 mei 2012

Chazzy Green funkt er op los!

De Amerikaanse jazzsaxofonist Chazzy Green presenteerde afgelopen weekend in Bird, Rotterdam, en Qbus in Leiden zijn nieuwe album The Funky Sax Man. Daar speelt oa gitarist Ray Parker jr. op mee. Die was er live in Rotterdam en Leiden niet bij. Maar wel werd Green omringd door een band met uitmuntende musici uit Nederland en Oostenrijk.

Green bracht eerder eind jaren negentig Street Sax uit met diverse stijlen zoals funk, blues, soul en jazz. The Funky Sax Man is een album met een goed in het gehoor liggende mix van funk en moderne jazz en is vooral instrumentaal. De warme kleurrijke klank van Chazzy maakt het album zeer genietbaar. Green’s muzikale klasse vertaalde zich al eerder in de samenwerking met Ray Parker Jr. op wiens hits hij goed te horen is, onder andere in Ghostbusters.

Ook toerde Green met The Brand New Heavies, Macy Gray, Caron Wheelet, WAR, Johnny ‘Guitar’ Watson, Cameo en The Brothers Johnson. In 2011 stond hij met soullegende Bobbie Womack op Hague Jazz. Met Womack heeft hij intensief getoerd en collega saxofonist James Carter heeft op jonge leeftijd les van Chazzy gehad. Chazzy is ooit begonnen op klarinet en fluit, instrumenten die hij naast de alt, tenor en sopraansax bespeelt.

Mijn eerste kennismaking met Chazzy Green vond plaats tijdens de Instore in Velvet, een belangrijke platenzaak in Leiden waar onlangs ook de Record Store Day plaatsvond. Green speelde in zijn eentje een aantal tracks van The Funky Sax Man, het was erg sterk, soulful en energiek. Daarna had hij nog tijd voor een spontaan gastoptreden in de Leidse jazzheaven De Twee Spieghels waar ooit Ben Webster optrad. Hij speelde Blue Bossa en Summertime met het David Sancho Trio, de tent stond op zijn kop. Chazzy knalde, liet horen dat hij alles kan spelen.

Dat zette zich een dag later voort in de Qbus in Leiden. Daar speelde hij met Taco Gorter (drums), Ron Lezer (gitaar), Rein Godefroy (keyboard) en Daniel Lottersberger uit Oostenrijk op bas. Van The Funky Sax Man kwamen de single It’s alright en Mr. Green Jeanz voorbij, van zijn vorige album Street Sax het aan zijn overleden vader opgedragen Soul Daddy. Behalve sax speelde Chazzy ook dwarsfluit en weer vielen die warme klanken op. Zijn spel op de sax is zeer expressief, fantasierijk en swingend. Weergaloos was het toen hij op funky wijze de sopraansax speelde. Soms nam hij de maracas ( sambaballen) ter hand. Green is een musicus die zijn bandleden de ruimte geeft om te soleren, ik was onder de indruk van Gorter’s drummen. En Green rapte nog even als Grandmaster Flash, ging tot slot al spelend het publiek in. Degenen die niet geweest zijn, hebben wat gemist! Hij zou op North Sea Jazz niet misstaan, zou daar het publiek aan het swingen krijgen! We hopen The Funky Sax Man in ieder geval in de toekomst weer terug te zien in Nederland.