3. Recover - Tim Bücher
  4. Abeyance - Caris Hermes
  5. Minor blues - Kurt Rosenwinkel
  6. Always - Philipp Schittek
  7. Pckt - Tim Bücher
  8. The days of wine and roses - Henry Mancini

Jazzklub Krefeld, waar we regelmatig te gast zijn, heeft sinds enkele jaren ‘s-zomers een zondagse concertreeks ‘Open Air vor dem Jazzkeller’. Zo ook afgelopen zondag 24 juli, met de Carte Blanche voor de bassiste Caris Hermes. Met de formule Carte Blanche krijgen jonge talentvolle musici van de jazzklub het podium om zelf een formatie samen te stellen voor een concert in de reeks open air concerten. Hermes doet dat met een mooie keuze uit haar muzikale vrienden, die ze uit verschillende projecten kent, met Philipp Schittek op trombone, Tim Bücher op gitaar en Karl F. Degenhardt op drums.

Hermes (30) studeerde bas aan de Folkwang Universität der Künste in Essen en woont nu in Köln. We hebben haar talent al bijna tien jaar geleden ontdekt tijdens Jazz Viersen 2012. Haar mentor is bassist John Goldsby van de WDR-Big Band. Ze werkt als sidewoman samen in tal van projecten samen met onder andere Paul Heller, Hans Dekker (eveneens WDR-Big Band) en Martin Sasse op verschillende studioalbums. Voor dit najaar staat de release van haar eigen debuutalbum Caris Hermes gepland, waarop vijf composities van haar zelf te vinden zijn, naast werk van o.a. Paul Heller en Stevie Wonder. In 2013 ontving ze met het Landesjugend Jazzorchester NRW de WDR Jazz Preis.

Het is ronduit heet in de Lohstraße, buiten op straat bij de ingang van de aanmerkelijke koelere Jazzkeller. Maar open air is open air en gelukkig zijn er grote parasollen opgesteld voor het kleine intieme podium, zodat iedereen die dat wil een plekje kan bemachtigen in de schaduw. De gelegenheidsformatie onder leiding van Hermes zet in met een mooie vertolking van de jazz standard Along Came Betty van de in 1929 geboren saxofonist Benny Golson, die dit nummer in 1958 schreef geïnspireerd door zijn liefde voor een vrouw waarmee aan het daten was. De straat vult zich met een heerlijke ontspannen sound, waarin Hermes en haar vrienden fijne solo’s inweven. Schittek interpreteert het thema met subtiele klanken en diepgang die warmte uitstralen. Bücher gebruikt zijn fraaie techniek om frisse speelsheid toe te voegen. Opzwepende akkoorden worden afgewisseld met prikkelende en ritmische loopjes.

Met Extraordinary People licht Hermes een tipje op van de sluier van haar nog nieuwe uit te komen album. Een compositie van haar zelf met een mooie meeslepend thema en een fijn driekwarts ritme en lyrische tonen. Ook hier brengt Bücher met zijn bekwame techniek op gitaar meer power in het stuk. Daarna is het de beurt aan Hermes zelf met een prachtige en gevoelige, gelaagde uitwerking van het door haar zelf gecomponeerde thema op bas. Ze gebruikt daarvoor het brede bereik in donkere en lichtere, hogere tonen op haar contrabas. Ook het nummer Recover van de hand van Bücher is zo’n mooi stuk met een gemakkelijk in het gehoor liggend thema, swingend en spannend gemaakt met fijne elektronische effecten op de gitaarsound.

Open air op straat betekent dat niet zelden toevallige voorbijgangers soms blijven staan om een voor hen muzikale verrassing te aanschouwen. Als dat gebeurt bij het indrukwekkende Abyeance, dan zijn ze getuige van weer een primeur van het nieuwe album van Hermes. Een fijnbesnaarde ballad met een teder thema in een melancholische klankbed, eveneens gecomponeerd door haar zelf. Treffende tonen op de bas slepen je mee in een warm bad van akkoorden, daarbij gemakkelijk associërend over wat deze zomer zal brengen. Na een pauze, vooral bedoeld om verkoeling te zoeken, gaan we verder met Minor Blues van Kurt Rosenwinkel. Een lekker opzwepend ritme, met golvende tonen in een bluesschema. Bücher kan al z’n energie erin kwijt.  Always geschreven door Schittek, zo brengen ze allemaal wat mee, is ook zo’n heerlijk nummer met een subtiel thema. Om de set vol te maken en iets unieks te brengen heeft Bücher, speciaal voor dit optreden PCKT geschreven, waar de letters staan voor Philipp, Caris, Karl en Tim. Een mooi uptempo nummer, met snelle tred en walking bass door Hermes.

Het publiek wordt tenslotte getrakteerd op de standard The days of Wine and Roses van componist Henry Mancini, dat hij componeerde voor de in 1962 uitgebrachte gelijknamige dramafilm over de keerzijden van alcoholisme. Mancini is hiernaast bekend van het thema van de Pink Panther. Hermes en haar muzikale vrienden maken er een mooi uitgebalanceerde interpretatie van, met respect voor de oude tradities uit de ’60-jaren. Enthousiasme en talent voeren de boventoon bij dit, door de zeer kundige Hermes samengestelde, kwartet. Bovendien heeft ze zeer zeker onze interesse gewekt voor haar binnenkort uit te komen album, daar kijken we naar uit.

1. Along came Betty - Benny Golson
  2. Extraordinary People - Caris Hermes
  3. Recover - Tim Bücher