×

03 april 2016

Boeiend Avishai Cohen Trio in Tilburg

Paradoxaal heet de concertreeks die Paradox organiseert samen met Tilburg Theaters. Eerder dit jaar stond Brad Mehldau geprogrammeerd in de grote zaal van het Tilburgse theater en op woensdag 30 maart was dat Avishai Cohen met zijn trio. En dan hebben we het over de bassist. Eerder deze week was Cohen te zien op het kersverse festival Transition in Tivoli Vredenburg, evenals enkele dagen later in Vlissingen.

Begeleid door Daniel Dor op drums en Omri Mor op piano. Mor, een jonge belofte uit Tel Aviv, heeft de plaats ingenomen van Nitai Hershkovits, waarmee Cohen de laatste jaren tourde en waarmee hij ook het laatste album From Darkness opnam. Cohen is altijd in staat grote talenten aan zich te binden, denk aan Shai Maestro en Mark Guiliana. Beiden maakten naam met Cohen en doen dat nu met hun eigen bands. De jazzscene in Israël bloeit en brengt telkens weer nieuw talent op het podium. Mooi om te zien. Zo ook met Mor, die geweldig speelt in het trio.

Cohen opent met een rustig nummer dat associeert met peddelen over rustige wateren. Romantisch en tegelijk verrassend door de langzame opbouw met steeds meer beweging en ritmewisselingen, zo kenmerkend voor de muziek van Cohen. Prachtig om te zien en horen hoe elk lid van het trio zijn plaats krijgt. Geen dominante frontman, maar het blijft mooi in balans. Even kenmerkend zijn de ostinato’s in de composities van Cohen. Ze zijn goed ingebed in de fijngevoelige harmonieën en ze vervelen daardoor nooit. Vaak worden ze gelardeerd door de gevoelige, subtiele solo’s op de bas van de meester zelf.

In verschillende nummers waan je je in het Midden-Oosten, elementen van de zo typische volksmuziek zijn verwerkt in de opbouw van het werk. Vaak begint en eindigt het met zo’n motief, waarbij het middenstuk wordt gevuld door veelzeggende solo’s. Solo’s waarbij ze alledrie op hun beurt virtuoos werk laten horen. Met Daniel Dor, die als het ware schildert op zijn drumset. Omri Mor laat zien dat hij een andere pianist is dan Hershkovits, met meer lyriek in zijn spel. Enkele nummers van From Darkness passeren de revue, waaronder C#-, in een ander arrangement dan we het kennen van het album. Met meer expressiviteit en een wederom prachtige en krachtige drumsolo van Dor. Ook Ballad For An Unborn is een geweldig en gevoelig stuk dat we kennen van het laatste album. Een liefelijk oriëntaals klinkend intro en een thema dat langzaam en steeds verder uitgebouwd wordt op piano en bas. Met variaties, improvisaties en een toenemende energie wordt het begeleid door subtiel drumwerk, waarbij Dor zijn handen gebruikt in plaats van drumsticks.

Het trio speelt ook nieuw werk. Krachtige, snelle nummers met pulserende motieven, vol energie en met veel grooves. Dat belooft wat voor een nieuw album. Het overenthousiaste publiek, bestaande uit circa driehonderd mensen, applaudisseerde de band maar liefst twee keer terug voor een uitgebreide toegift, waarbij onder andere het klassieke Nature Boy van Nat King Cole ten gehore werd gebracht, subtiel gezongen door Cohen. De boel werd helemaal op z’n kop gezet met een latin stuk waarbij Cohen zijn percussie kunsten botvierde op de lessenaar samen met Dor, die niet alleen zijn drumset gebruikte voor het opzwepende ritme. Een beetje show en effectbejag, maar goed, dat mag. Zeer geslaagd concert!