×

17 mei 2024

Bijzonder goed Malinke Groove jazzconcert Teun Creemers in De Doelen

Label: Zennez Records

De Nederlandse bassist en componist Teun Creemers heeft in de Eduard Flipse zaal van de Doelen in Rotterdam zijn eerste concert gegeven met al het repertoire van zijn album Naamu (2023) met drie Malinese vocalisten Voix du Mali genoemd en een Nederlands/Belgische band. Op Naamu legt hij de verbinding tussen West-Afrikaanse muziek en Westerse jazz. Zelf omschrijft hij zijn muziek als Malinke Groove Jazz, een mix van West-Afrikaanse muziek met jazz en groove muziek. De opnames werden in Nijmegen en door de Malinese musici in Bamako gemaakt. Dat zijn griot zanger Yacouba Sagara en zangeressen Kankou Kouyate en Aminata Dante. Zij zijn voor de tournee speciaal naar Europa gekomen en hebben voor het eerst met Teun Creemers en zijn band gerepeteerd. Het resultaat is bijzonder goed zoals ook al op de cd te horen is.

De West-Afrikaanse zang is in de Bambara taal. De Nederlandse musici zijn gitarist Jelle Roozenburg, percussionist Yannick van ter Beek en tenorsaxofonist Jesse Schilderink. Drummer Tuur Moens en Lauriane Ghils komen uit België. Zij heeft in Rotterdam een jazz opleiding gevolgd en is een van de weinigen in Nederland die goed op het West-Afrikaanse snaarinstrument kamele n’goni speelt.

Het concert begon met Barika , de slottrack van het album. Het was een bijzondere introductie die startte met Teun Creemers op basgitaar en Jelle Roozenburg op elektrische gitaar. Hij zou vervolgens tijdens het concert zeer vaak verrassende ritmische gitaarriffs spelen. De diepe West-Afrikaanse zang van Yacouba Sagara en hoge West-Afrikaanse zang van Malinese zangeressen Kankou Kouyate en Aminata Dante gaf al meteen het Malinke Groove karakter van dit concert aan en dit ging verder met A nyininka, de openingstrack van Naamu. Dit was meteen te gek. Er klonk mooi spel van Lauriane Ghils op de kamele n’goni.

Zij speelde op andere nummers diverse percussie (sambaballen, shekeré, congas) net als Yannick van ter Beek die vooral djembé speelde maar ook shakers en koebel. Ook was tenorsaxofonist Jesse Schilderink goed te horen die de Malinke Groove van Teun Creemers een jazzy touch gaf. Je kreeg bij wijze van spreken meteen zin om te dansen. Het nummer Kèlè ka Bila begon met kamele n’goni en gitaar. Yannick wisselde djembé en shekeré af. Teun Creemers liet zijn harp-tokkeltechniek op de basgitaar goed horen. En Tuur Moens zijn krachtige drumspel.

Ne Jarabira is een van de sterkste nummers zowel live als op het album. Door de zang is het zeker Malinke Groove Jazz. En ook door de snerpende ritmische gitaarriffs en Creemers specifieke spel op de basgitaar. Luisterend naar West-Afrikaanse muziek kwam hij achter hoe hij de sound van basgitaar kon mixen met West-Afrikaanse muziek. En dat doet hij heel goed. Er volgden twee goede nummers die niet op het album staan. Tounkaranke (Avontuur) begon met basgitaar en knallende djembé. Yannick gaf ook een sterke djembé solo waarop Yacouba ging dansen. Het nummer Ikanawa werd mooi gezongen door Kankou Kouyate. Dit was ook zeer dansbaar. Teun Creemers legde aan het publiek nog uit hoe de cd tot stand is gekomen met opnames in Nijmegen en Bamako en dat de Malinese vocalisten nu in Nederland zijn en hij uiteraard met ze gerepeteerd heeft. Tijdens de titeltrack Naamu speelde Teun Creemers een erg goede bassolo.

Bij nummer Musoya werd verteld dat dit over ‘baya pearls’ gaat en dat betekent over moeders en kinderen. Teun Creemers vertelde het publiek over zijn dochter. Hier kwamen roffel ritmes op drums, conga’s en djembé goed samen en viel ook de conga solo van Lauriana Ghils goed op! Het concert werd feestelijk afgesloten met de track Kòrèduga dat begon met krachtig spel op djembé en conga’s en snerpend rockachtig gitaarspel. Yacouba ging met de djembé onder zijn arm even de tribune in en vervolgens langs band en publiek terwijl de band verder speelde tijdens dit zeer genietbare concert.

Foto’s: Rik van Boeckel

Concerten

17 Mei: Bimhuis (Amsterdam)