×

22 februari 2015

Berlin Big Band – b-flat Berlijn

De muzikale broers Jannis en Thanassis Zotos zijn samen met de toneelspeler André Hennecke de oprichters en drijvende krachten achter de  jazzclub b-flat aan de sfeervolle Rosenthalerstrasse in Berlijn. Alleen de prachtige entourage en ligging al is de moeite van een bezoek waard. De Rosenthalerstrasse bevindt zich net ten noorden van Alexanderplatz in een vooroorlogs gedeelte van de stad, dat tijdens de oorlog redelijk intact is gebleven. Niet ver van de plek bevindt zich de Hackescher Markt en Rosa Luxemburgplatz met het theater Volksbühne en in deze wijk prachtige typische vooroorlogse modernistische architectuur. De club is in 1995 opgericht en enkele jaren later voegde zich Joerg Zieprich als programmeur bij het podium, dat een belangrijke plaats inneemt in de Berlijnse jazzscene. Aansprekende namen als Joe Sample, Brad Mehldau en Randy Brecker traden op in de club. Op donderdag 19 februari is b-flat het podium voor de 18-koppige Berlin Big Band, het huisorkest van de club, onder leiding van drummer Benjamin Strauss. De Berlin Big Band treedt elke maand op in b-flat, meestal is dat op de derde donderdag van de maand.

Het orkest heeft een repertoire dat ondermeer bestaat uit composities van de leden van de band, maar ook werk van Pat Metheny, Bob Mintzer en Thad Jones. Het openingsnummer is It’s Just Talk van Pat Metheny en de band laat zich van meet af aan horen als een goed geoliede machine die de bekende thema’s en melodielijnen van Metheny’s werk goed tot uitdrukking brengt, met mooi uitgewerkte solo’s van Clemens Koch (gitaar), Maria Baptist (piano) en het jonge talent Alistair Duncan op trombone. Duncan heeft Schotse roots, studeerde in New York en woont nu in Berlijn en studeert aan het Jazz Institut Berlin. Hij is zowel actief in de jazz als in de klassieke muziek. Het volgende werk, Gently, is van Bob Mintzer. ‘The title has nothing to do with how do we play’ laat altsaxofonist en solist David Beecroft weten voordat er afgetikt wordt. Het orkest heeft een gevarieerde internationale samenstelling, zo is Beecroft geboren in Canada en woont hij reeds 20 jaar in Berlijn maar verbleef hij daarvoor korte tijd in Amsterdam. De sax sectie bestaat uit multinstrumentalisten die gemakkelijk verwisselen van verschillende typen sax naar fluit en clarinet, zo ook bij dit nummer. Beecroft is niet alleen multiinstrumentalist, maar ook multitalent als niet onverdienstelijk fotograaf in de muziek en jazzscene. Met de ballad Maggio neemt de band het publiek mee in een meeslepend thema en mooie sfeer. Saxofonist Roland Schmitt legt bij het nummer veel emotie in zijn solo, je hoort de sax huilen. Een sfeer die ook beïnvloed wordt door het decor van het podium, dat bestaat uit de ramen van de voorgevel met prachtig uitzicht op de Rosenthalerstrasse, waar de periodiek rijdende trams zonder het concert te storen deel uit maken van de entourage.

Berlin Big BandIndruk wordt gemaakt door Dietrich Koch (sax, clarinet en fluit) die met twee composities een bijdrage levert aan het concert. Het eerste stuk is Seiltanz, met een complex ritme in een vijfkwartsmaat. Het ritme staat en de spanning wordt langzaam door transponaties naar hogere toonladders opgebouwd. Je hoort de lente in de muziek doorklinken door de speelse solo’s van onder andere David Beecroft. Koch speelt vanavond vooral basclarinet en is ook actief in de jazzscene van Berlin als componist, arrangeur en docent. In 2007 bracht hij met zijn eigen big band het album Berlin Cookbook uit met tien werken waarvan er negen van de hand van Koch zijn.

De tweede set start met een compositie van pianiste Maria Baptist,  Avenue Walk, waarin vooral het gedreven solowerk van saxofonist Reiner Hess opvalt. Hess die in München en New York studeerde heeft een enorme expressie die niet alleen in zijn muziek tot uiting komt, maar ook in zijn imponerende mimiek. Het is jammer dat het pianospel van de componiste zelf niet helemaal goed tot uitdrukking komt omdat de Yamaha vleugel nog wel een stembeurt had kunnen gebruiken. Maar dat is dan ook het enige minpuntje van dit concert. Met Lingering wordt een prachtige compositie gespeeld, waarin Alex Gibson op flugelhorn soleert. Vrijwel alle bandleden komen aan hun trekken met solo’s in goed uitgebalanceerde set’s. Vanavond slaapt David Beecroft niet, al doet het nummer Sleeping Beecroft van trompettist en bandlid Ruben Gianotti vermoeden dat het een favoriete bezigheid is van Beecroft. Het uptempo met een krachtige ritmesectie en mooi samenspel van alle blazers is in elk geval verre van slaapverwekkend. Met If I Could wordt nog een nummer van Pat Metheny ten gehore gebracht met wederom een lange gedreven solo van Reiner Hess die er helemaal in op gaat. De zugabe is de tweede bijdrage van Dietrich Koch, Mama Vieja. Een uptempo blues en mooie swingende afsluiter van dit concert. Het nummer staat ook op eerder genoemd album van Koch.

Videoregistratie: If I Could.

Bij een trip naar Berlijn is een bezoekje aan de club b-flat zeer de moeite waard, de club is dagelijks geopend en heeft verschillende concerten per week op de agenda staan. Kijk voor het programma op b-flat berlin.de. B-flat ligt op nog geen 15 minuten loopafstand ten noorden van Alexanderplatz, Rosenthalerstrasse 13, halverwege de Hakescher Markt en Rosenthaler Platz. De volgende concerten van de Berlin Big Band in b-flat staan in elk geval gepland op de donderdagen 16 april, (zaterdag, uitzondering) 23 mei, 18 juni en 16 juli. Lees meer over jazz in Berlijn, o.a.: Jazzfest Berlin en Jazz Clubs in Berlin.

Set 1.

1. It’s Just Talk (Pat Metheny)

2. Gently (Bob Mintzer)