×

25 november 2015

Al Di Meola virtuoos op Jazzout! in Heerlen

November is jazzmaand in Heerlen, met meer dan 40 concerten door de hele stad. Het hoogtepunt is Jazzout! in Theater Heerlen, dat op zaterdag 21 november voor de derde maal plaatsvond. Het festival wordt geopend door de Nederlandse band Braskiri, op het kleine podium in het Theatercafé. Braskiri is gevormd rond pianist Dirk Balthaus en trompettist Bert Lochs. Het kwartet wordt compleet gemaakt met Wim Kegel op drums en Steffen Granly op tuba. Bijzondere bezetting waarbij de tuba plaats maakt voor de contrabas. Overigens wordt de tuba in Heerlen bespeeld door vervanger Matthias Schriefl uit Köln. De muziek ligt gemakkelijk in het gehoor, is lyrisch en melodisch. Het nummer Koempel is een ode aan de mijnstreek, waar de voorouders van zowel Balthaus en Lochs van afkomstig zijn. Het zware werk in de mijnen wordt weerspiegeld in pompend en krachtig stuk waarin duidelijk de blues doorklinkt. De nummers zijn afkomstig van het album met de illustere naam Killing the Mozzarella. De sound is bijzonder met het karakteristieke geluid van de tuba. Jammer dat het door het achtergrondgeluid van het Theatercafé wat rommelig overkomt.

In de Limburgzaal staat vervolgens Glen David Andrews (trombone/zang) uit New Orleans, USA die begeleid wordt door The Sazerac Swingers, een band uit Gütersloh in Duitsland. Deze combinatie staat voor een moderne mix van swingende New Orleans jazz, rhythm and blues, funk en gospel. Er klinkt een behoorlijke dosis Louis Armstrong door in de vrolijke en opzwepende swing, die qua stijl met een modern jasje appelleert aan de oorsprong van de jazz. Bij één van de nummers wordt de band opgeluisterd met het knappe hammond spel van de plaatselijke jonge held – nog maar 17 jaar – én orgel talent Simon Oslender uit Aachen.

In de grote zaal is het even later de beurt aan New Cool Collective om het publiek verder te vermaken. De 22-jarige band, onder de bezielende leiding van Benjamin Herman, staat voor snelle swing, groovy, funky, met een stevige ritme sectie. Een syncopische en dynamische muziekmachine die de volle zaal snel in stemming brengt. Verschillende nummers die worden gespeeld zijn van de albums Electric Monkey Sessions uit 2014 en Chin Chin dat in 2013 uitkwam. Een vrolijke mix van jaren ’60 swing met latin en afro.

Hipper en jonger zijn de artiesten van The Cool Quest, die het publiek in het Theatercafé trakteren op een enorm energieke dosis hiphop en soul. De band uit Zwolle maakt een behoorlijke carrière door, met veel aandacht vanuit de landelijke media zoals 3FM en Radio 6. De energie en het enthousiasme spatten er van af. Een mooie performance met gevoelige songs als de hit Shine en het nummer Hesitate met een prachtige intro op sax door Arjen Schipper. Frontman Vincent Bergsma weet het publiek in vervoering te brengen met zijn show en zijn aanstekelijke manier van zingen. Jammer van het decor met rommel, kabels en meterkast… Er is geen moeite genomen om de achtergrond van het podium een beetje te verfraaien.

Tom Barman - TaxiwarsVeel creativiteit komt er uit België. In het rijtje van o.a. Dans Dans, LABtrio en De Beren Gieren is er sinds 2014 ook de formatie TaxiWars, opgericht door dEUS frontman Tom Barman en de saxofonist Robin Verheyen. Ze brengen in de Limburg Zaal een stevige sound van – zoals Barman het zelf omschrijft – hardcore jazz in een punky benadering. Dit jaar kwam hun gelijknamige album TaxiWars uit, die met zeer goede recensies werd ontvangen. Live is het een belevenis. Het indringende stemgeluid, soms pratend, van Barman en de expressieve maar ook fragiele solo’s van Verheyen. Voeg daar aan toe het grootse drumwerk van Antoinne Pierre en de gevoelige bas van Nicolas Thys. Het is niet alleen muziek. Het is poëzie met een vurige inslag, die je raakt in je ziel. Uitstekende keuze van de programmeur.

De grote ster van de avond is Al Di Meola. Wie kent hem niet. Hij brengt in Heerlen zijn project Elysium & More Unplugged, met werk van zijn laatste album Elysium, in een bijzondere trio bezetting met twee akoestische gitaren en drums. Naast de meester zelf is het de Italiaan Peo Alfonsi op gitaar en Peter Kaszas op drums en percussie. Di Meola heeft er veel zin in getuige zijn gepassioneerde uitstraling. Het samenspel van Di Meola en Alfonsi is werkelijk virtuoos met een buitengewone techniek en vingervlugheid. De drie voelen elkaar perfect aan en met kleine non-verbale tekens wordt dit onderstreept. Het werk bevat veel materiaal van oud en recent werk waarin de mediterrane roots van Di Meola en Alfonsi weerklinken. De twee virtuozen worden op heel subtiele wijze knap begeleid door het ritmewerk van Kaszaz. Een fenomenale act, die maar liefst – voor festival begrippen lang – anderhalf uur duurt, waarbij het publiek van de eerste tot en met de laatste minuut wordt geboeid.

Terwijl Sabrina Stark in het Theatercafé optreedt, is de Limburgzaal voor de Franse trompettist Erik Truffaz met zijn quartet. Zijn nieuwe album komt in 2016 uit en het publiek in Heerlen krijgt een voorproefje. Prachtige composities met mooi uitgewerkte solo’s worden ten gehore gebracht. Pure jazz. De band is in balans en maakt een prima indruk. Een mooie finale van Jazzout! 2015.