×

13 december 2013

Agnes Gosling zingt Milton Nascimento in de North Sea Jazz Club

4483599039_c907481e42_oOp zondagmiddag 15 december geeft zangeres Agnes Gosling een lunchconcert in de Amsterdamse North Sea Jazz Club. Bezoekers krijgen een live versie van haar debuutalbum ‘CAIS’ voorgeschoteld, dat begin 2014 uitkomt bij Harmonia Mundi. Gosling heeft zich verdiept in de muziek van Braziliaans icoon Milton Nascimento en zingt interpretaties van zijn werk. Zij wordt begeleid door muzikanten die hebben samengewerkt met JoséJames, Jessie Ware, Lilian Vieira en Eska Mtungwazi: Richard Spaven (drums), Gideon van Gelder (piano), Robin Mullarkey (basgitaar) en speciale gast Abel Marcel (piano).

“Ik weet niet beter dan dat ik zing. Altijd gedaan, al van heel jongs af aan. Op een gegeven moment werden mij oren geopend door Braziliaanse muziek en ik werd daar als het ware in gezogen”, zegt Agnes Gosling. Ze volgde zowel een bachelor als master Latin vocals aan Codarts in Rotterdam. “Ik kan me nog goed herinneren dat ik Elis Regina voor het eerst hoorde en dat ik aan de grond genageld was. Ik dacht toen: maar als dit er is, wat is er dan allemaal nog meer? Er ging echt een wereld voor me open. Via Elis Regina kwam ik bij Milton Nascimento terecht. Elis was zijn muze”.

Het is duidelijk dat Golsing’s timbre en intonatie beïnvloed zijn door Regina en dat haar harmonieën en arrangementen gevormd zijn door Nascimento. Twee voorbeelden daarvan zijn haar vertolkingen van ‘Vera Cruz’ en ‘Caxangá’, beide met een perfect op elkaar afgestemde ritmesectie, met Richard Spaven op drums en Robin Mullarkey op bas, en een subtiel arrangement met spel van pianist Gideon van Gelder. Onder het toeziend oog van studiomagiër Vincent Helbers (Flowriders, Seravince), ontstond een album dat bruist en fladdert van het leven, oprecht en verfijnd is.

In voorbereiding op haar album reisde Gosling naar Brazilië om te spreken met twee naasten van Nascimento: tekstschrijver Fernando Brant en gitarist Wilson Lopes. Ze legt uit dat ze het sentiment en de tijdsgeest van de oorspronkelijke stukken ook in haar interpretaties overeind wil houden. De songs werden geschreven in een turbulente periode uit de geschiedenis van Brazilië. Het land werd bestuurd werd door een militair regime en alle vormen van kunst werden gecensureerd. Nascimento heeft zich nooit achter één politieke partij geschaard en wil ook niet als protestzanger gezien worden. Niettemin uitte hij zijn frustraties in beladen soundscapes en gebruikte zijn stem als ‘een schreeuw om vrijheid’.

Over Milton Nascimento:

Nascimento wordt beschouwd als één van de iconen van de Braziliaanse muziek, een mystiek figuur voor wie “de echo’s van de bergen een eerste zangvriend vormden”. De internationale doorbraak voor Nascimento kwam door zijn samenwerking met jazzsaxofonist Wayne Shorter op het album ‘Native Dancer’ (1974).

Tickets

Zitplaats:        €14,00 (lunch v.a. 12:00 uur)
Staanplaats:   €10,00 (aanvang 13:30 uur)