×

02 november 2012

Adrian Czarnecki Quartet, Jazzkeller Krefeld

Een druilige avond in oktober in Krefeld, 40 km ten oosten van Venlo. Maar het sombere weer heeft geen invloed op de sfeer in de Jazzkeller aan de Lohstrasse in het centrum van de Duitse stad met 240.000 inwoners. Een begrip in Krefeld en omstreken. De Jazzkeller bestaat maar liefst al 54 jaar. Op 9 juli 1958 opgericht door de student Hans-Josef Dillmann. De Jazzkeller is in de loop der jaren verschillende keren van uitbater gewisseld. In de jaren ’60 voerde Heinrich Pricken het jazzcafé waarbij de programmering in handen was van Ali Haurand, de bassist uit Viersen en tegenwoordig geestelijk vader en leider van Jazz Viersen (die zijn we eerder tegen gekomen, zie: https://writteninmusic.com/jazz/internationales-jazzfestival-viersen-i/ ).

Sinds 2006 is de Jazzkeller in handen van Bernard Bosil & Jeanette Wolff. De programmering is veelzijdig, niet alleen jazz en jamsessions, maar voor vele smaken (muziek, maar ook drank) kun je er terecht. De atmosfeer is intiem in de smalle pijpenlade zoals je Jazzkeller kunt omschrijven. Voor het podium staan twee pilaren…! Maar dat maakt het ook weer bijzonder.

Op de druilige donderdagavond van 25 oktober staat het Adrian Czarnecki Quartet achter de pilaren op het podium. Een jong kwartet, opgericht begin van dit jaar: Adrian Czarnecki (gitaar, piano, componist, 26) uit Duisburg is de artistiek leider van de band.  Jiyoung Kim (piano, componist, 28) is geboren in Seoul en woont in Essen. Nico Atzeni (drums, 27) geboren in Sardinië en nu in Oberhausen en tenslotte Caris Hermes (bas, bijna 21) studeert aan de Folkwang Universität der Künste in Essen. Caris, jonge dame én talent op de bas hebben we ook eerder ontmoet bij Jazz Viersen: https://writteninmusic.com/jazz/internationales-jazzfestival-viersen-2/

Het kwartet typeert zich door eigen composities die gekenmerkt worden door kleurige jazz met klassieke elementen en hiphop beats. De af en toe melancholische melodielijnen mengen zich met krachtige ritmes. Mooie geïmproviseerde muziek die jazz hoort te zijn. In de Jazzkeller klonk het wel wat te voorzichtig en jammer dat de pianopartijen moeilijk te horen waren. De pijpenlade leent zich niet voor akoestische hoogstandjes. Maar niet alles hoeft perfect te zijn! De sfeer was prima en na het optreden van het kwartet was er een jamsession waarbij plaatselijke musici samen met bandleden improviseerden. Het is mooi om te zien dat jazz leeft onder jongeren en dat er podia zijn zoals de Jazzkeller, waar ze zich kunnen ontwikkelen en presenteren aan het publiek.