×

11 december 2019

Aan/Eop indrukwekkend op afsluitavond tweede editie 4th Stream

Een avond vol avontuurlijke muziek en gewoonweg niets anders, daar waren we helemaal klaar voor. En dat kregen we met de afsluitavond van 4th Stream in Bozar. Mannen van STUFF gekoppeld aan de Nederlandse toetsenman Niels Broos als start en met de broers Cools van Granvat aan elkaar verkleefd als fantastisch slot. Met een fascinerend Antiloper met Jamie Branch en Jason Nazary als de lijm daartussen.

Het was op voorhand al een hele mooie avond met verrassend veel talent uit de Lage Landen. Niels Broos heeft zijn weg al wat jaren gevonden naar de altijd weer uitdagende Vlaamse scene en hij past er met zijn uitdagende spel prima tussen. Samen met Lander Guyselinck en Dries Laheye op respectievelijk drums en bas erbij had hij ook maar gelijk het meest uitdagende en beste ritmetandem van de Lage Landen naast zich.

Als Broos/Guyselinck/Laheye speelden ze een spannende set waarin gedrieën slagvaardig en uitdagend gemusiceerd werd. Overduidelijk een geval van de som der delen. Drie geweldige muzikanten die zichzelf en dus ook de anderen uitdagen om het beste uit zichzelf te halen. De onverwachte moves van Broos over de keys voor zich waarop Guyselinck en Delaheye al net zo verrassend op in gaan. Een lust van het oor was het!

Jamie Branch nam 4th Stream volledig in zich op. Typisch zo’n muzikant die niets van nieuwe muziek wil missen. Ze stond de avond ervoor vlak achter me al net zo hard als ik te genieten van Vula Viel. Die muzikale veelvreterij komt goed van pas in Anteloper, haar electronic duo met drummer Jason Nazary.

Met Branch dreigend achter de keys en synths, met de trompet daar niet ver naast liggend, en Nazary vaak als een bezetene aan de slag, Branch rare electronic moves volgend. Anteloper heeft een absolute impact. De sound van het duo is van dwars, dwarser, dwars. Onvoorspelbaar, ongeregeld en uitermate opwindend ook. Al helemaal als Branch de uitzinnige electronic inslag met stijlvaste trompetscheuten lardeert.

Avontuurlijk België is volop aanwezig vanavond. Aan/Eop is de band van de Granvat broers Bert (gitaar, electronics) en Stijn (percussie, drums) Cools en de twee STUFF mannen Dries Guyselinck (bas) (en ja! Dries speelde inderdaad 2 concerten vanavond) en Andrew Claes (ewi speler/saxofonist) daarbij. De band is een magnifieke mix van alles wat de mannen in alle andere bands die ze ‘doen’ al in zich herbergen.

De sfeer is uitdagend electronisch, kletterend ritmisch en weldadig warm tegelijk. De keyboardgelijke klanken die Bert Cools uit zijn gitaar trekt laten een groots muzikaal brein horen dat door zijn internationale ontwikkeling van de laatste jaren nog briljantere sporen achter laat. Broer Stijn is al net zo weldadig in zijn ijzersterke percussievondsten. Wat een rijk spel speelden de mannen vanavond.

Met Laheye immer als de betoverd en opwindend spelende rots in de muzikale storm en Claes als de fascinerende klankkleurder heeft Aan/Eop een fantastische bezetting. De muziek die ze maken is zo opwindend als je maar bedenken kan. Ze spelen een electronic set, filmisch, eigentijds, weerbarstig, enerverend, meeslepend en vol emotie. Muziek om je hopeloos in te verliezen en nooit meer uit te willen komen.

Het optreden van Aan/Eop was een hemelse belevenis. Een set die stond als een huis en met fraaie belichting en een eindeloos geluid, optimale indruk maakte. Bizar dat hun set zo strak en overtuigend was terwijl de band maar 3 of 4 keer per jaar een optreden verzorgt. Dat zal, zonder twijfel, met de grootse muzikale kwaliteiten van de mannen te maken. Ik wil meer, nee, ik moet veel meer Aan/Eop.