Tiny Ruins
Brightly Painted One
De uit Nieuw-Zeeland afkomstige singer-songwriter Hollie Fullbrook mag een groot talent genoemd worden. Drie jaar na het onvolprezen eerste album Some Were Meant For Sea komt ze met haar band Tiny Ruins nu met de mooie opvolger Brightly Painted One.
Je kunt rustig zeggen dat er een behoorlijk grote druk op de schouders van Fullbrook kwam te liggen na het Tiny Ruins debuut. De wereldwijde aandacht voor het album, dat toch voor een groot gedeelte en solo project leek, deed haar niet naar het middelpunt van de muziek (Londen) verhuizen, zoals door velen gehoopt en verwacht werd, maar juist in haar eigen omgeving muzikanten om zich heen verzamelen, een echte band van Tiny Ruins maken, en in alle luwte de songs voor een nieuw album schrijven en opnemen.
Brightly Painted One is een album geworden dat, nog meer dan het debuut, het grote talent van Fullbrook prijsgeeft. Haar tijdloze songs zijn gevoed door de Britse folk uit de jaren 60 en hebben prachtig verhalende teksten. In Cass Basil, die zowel contrabas als elektrische bas speelt en drummer Alex Freer heeft ze exact de juiste muzikanten gevonden die haar songs in sfeer aanvullen. Precies datgene doet wat de songs nodig hebben. Het fraaie akoestische gitaarspel en de prachtstem van Fullbrook maken van elke song een waar meesterwerkje.
Zoals de echt grote songschrijvers dat kunnen weet ook Fullbrook vanaf albumopener Me At The Museum, You In The Windergardens, in elke tekst personages van vlees en bloed op te voeren in een setting die nog het meest doet denken aan sterk geschreven korte verhalen. Luister in dat geval naast de fantastische albumopener ook eens naar prachtsongs als Jamie Blue, Reasonable Man en het prachtig opgebouwde She’ll Be Coming ‘Round.
Brightly Painted One is een prachtig album dat een bijna serene sfeer heeft. Subliem in sfeer en songs openbaart zich het grote talent van Fullbrook in volle glorie.