×

Recensie

Pop

09 april 2020

Sweet Lizzy Project

Technicolor

Geschreven door: Leon Pouwels

Uitgebracht door: Mono Mundo Recordings

Technicolor Sweet Lizzy Project Pop 3 Sweet Lizzy Project ‎– Technicolor Written in Music https://writteninmusic.com

Technicolor is het toevoegen van kleuren, gericht op het beeldender maken van opnames. En dat is precies wat Lisset Diaz met haar gezelschap Sweet Lizzy Project probeert op te roepen. De basis van dit gezelschap ligt in het bruisende Havana van Cuba, maar de voltooiing van het geluid vindt plaats in het Amerikaanse Nashville.

Niet zo verwonderlijk als je weet dat Raul Malo, zanger van The Mavericks, ze onder zijn hoede neemt. Als eigenaar van het Mono Muno label geeft hij ze de kans om te stoeien met hun sound, wat twee jaar later resulteert in een dampende mix van zomerse Latin, poppy hitsingles, een vleugje commerciële Americana en psychedelische gitaarakkoorden. Het levert een wisselvallig geheel op, met een interessante gewaagde opbouw maar ook enkele gevallen van hap slik weg fastfood nummers.

Zoals titeltrack Technicolor door de luidsprekers heen galmt had eigenlijk de hele plaat moeten klinken. Een zwoele diepe baslijn die prachtig gesteund wordt door de dromerige strijkers en dito exotisch stemgeluid van Lisset Diaz. Dat Miguel Comas een buitengewoon goede gitarist is, mag hij direct al laten horen. Halverwege trekt hij de song helemaal naar zich toe met een mix van Zuid- Amerikaanse fusion en westerse progressieve rock. Man, wat kan die vent schitterend spelen!

Het is zo’n groot contrast met de amateuristische in gebrekkig Engels vertaalde bewerking van de Enrique Iglesias hitsingle Súbeme la Radio. Wat voelt dit onwennig aan. Oké, Turn Up The Radio heeft dan wel alles in zich om deze zomer flink te scoren, maar laat nou niet direct de kwaliteiten van de band horen. Het catchy Ain’t Nobody To Call sluit hier goed op aan, maar het is toch echt wel wachten op iets minder Top 40 meuk.

The Flower’s In the Seed is een sixties getint duet welke gered wordt door de leden van The Mavericks die hier op meespelen. Overduidelijk dat Lisset Diaz meer in het element is als ze bijgestaan wordt door een andere vocalist. Met het evenwichtige December 31st legt ze een aangename gevoelige kant bloot, waarbij Lisset Diaz eindelijk laat horen dat ze toch wel een hele sterke sound kan produceren. Heerlijke hoge vocale kunstjes worden afgewisseld met een rauw randje op de stembanden.

Na de bluesy rockuitspattingen van Miguel Comas op What Was Happening To Me, slaat hij pas definitief weer met stevige hardrock uithalen toe bij het slotakkoord van These Words. Ook bij Vuelta Atras is hij de redder in nood. Het wordt hoog tijd voor een Pepper Mickey Project, die gitarist verdient gewoon beter. Het is allemaal nog wat onwennig, en misschien ontplooien de bandleden zich afzonderlijk beter als ze zich richten op andere projecten die meer in hun straatje liggen.



  1. Technicolor
  2. Turn Up The Radio
  3. Ain't Nobody To Call
  4. Tu Libertad
  5. The Flower Is In The Seed
  6. What Was Happening To Me
  7. These Words
  8. Travel To The Moon
  9. Vuelta Atras
  10. December 31st