×

Recensie

Alternative

29 april 2022

Moss

HX

Geschreven door: Edwin Hofman

Uitgebracht door: Excelsior Recordings

Moss - HX
HX Moss Alternative 4 Moss – HX Written in Music https://writteninmusic.com

Soms duurt het twee, dan weer drie en een enkele keer vijf jaar, maar sinds 2007 komt Moss steevast binnen afzienbare tijd weer voorbij met een nieuwe plaat. HX is de zesde van de band. Net als bij de alom gewaardeerde voorganger Strike werkte Moss ook op dit nieuwe album samen met producer Arne van Petegem. En er keert een andere oude bekende terug, zij het na een aanmerkelijk langere periode: gitarist Bob Gibson voegde zich na acht jaar afwezigheid weer bij Moss. Zodoende bestaat de band momenteel uit maar liefst zes muzikanten.

Het in een voormalig klooster in Zuid-Limburg opgenomen HX klinkt dan ook lekker doortimmerd en hier en daar net even voller dan eerdere albums. De subtiliteit en lichtvoetigheid zijn daarmee overigens niet verdwenen. De muziek van Moss is nog steeds lekker open. Een track als Around is een mooie strakke, door bas aangeduwde, stemmige song met een subtiele dynamiek en lichtelijk bedwelmende zang. Dat geldt ook voor The Lighthouse: alsof je in een straf tempo door een gekleurde zeemist zweeft. De verfijnde, ingetogen single Salt valt ook vertrouwd te noemen. Opvallend is wel de zang van Marien Dorleijn; die gaat een aantal maal bijzonder fraai de lucht in. Het geeft deze track zeker extra cachet.

HX is een album geworden over verlies, tegenslag, afscheid, maar uiteindelijk ook acceptatie. De onrust komt terug in Supercali, een wat nerveuze track vol kleine noise, muzikale speldenprikjes en vervormde vocalen. Op het bijzondere, tragere Beginning, een mix van akoestica, percussie-sequenties en toetsengolven, horen we: ‘Because life is too plain everyday…  It just can’t describe what I know / There’s not enough fire to keep us warm’. Het gemis, het drama, is het meest voelbaar op Save Me. Dat komt vooral door de indringende (postpunk)sferen en Dorleijns evenzo indringende zang: ‘I need you here, I need you here, I need you here, I need you here’. Het is een van de spannendste songs op HX.

Het waren vooral de albums Never Be Scared / Don’t Be A Hero en Strike die hoge ogen gooiden bij fans en pers. De albums die daartussen vielen hoefden hier echter niet of nauwelijks voor onder te doen. En dat geldt ook zeker voor HX, een plaat die je ook zonder blikken of blozen Moss’ beste zou kunnen noemen. Er valt namelijk nog wel het nodige meer te halen op deze zesde. Er zijn opbeurende tracks als Not Today en Simplify It die het hoofd naar boven duwen. Er is het vriendelijke, ontspannen Understand, met een onweerstaanbaar hobbelende bas, omgeven door ontwapenende keyboardklanken.

Variatie alom dus op HX, al blijft Moss zoals gezegd een band die de accenten relatief subtiel aanbrengt. De akoestica van afsluiter Goodbye is glashelder en open maar krijgt dan toch gezelschap van donkere, dan weer lichtere tonen. Before It’s Gone, krijgt dankzij de warme gitaren en de gedubbelde zang een bijzondere intimiteit mee. Samen met het eerdergenoemde Save Me voelt Everything You Do Is Right aan als een sleuteltrack. Het is een bezwerende, omineuze song die echter ook aanspoort en aanmoedigt. De band hypnotiseert en klinkt sacraal, zes minuten lang. Een bijzonder hoofdstuk in dit rijke en gevarieerde liedboek dat de klasse van Moss illustreert. De voorjaarstournee door Nederland loopt al. U weet wat u te doen staat.



  1. Not Today
  2. Before It's Gone
  3. Around
  4. Beginning
  5. Simplify It
  6. Supercali
  7. Everything You Do Is Right
  8. The Lighthouse
  9. Save Me
  10. Understand
  11. Salt
  12. Goodbye