José James
No Beginning No End
No Beginning No End is de meer dan duidelijke titel voor het nieuwe Jose James album. Een album onder eigen condities. Na een aantal turbulente jaren maakt hij met zijn derde album een overtuigde terugkeer.
Het was niet verrassend dat de uit Brooklyn, New York afkomstige jazzzanger Jose James voor zijn nieuwe album zelf de opnamen financierde. Hoe indrukwekkend zijn debuut The Dreamer was, met opvolger Blackmagic ging hij toch een kant op die hij zelf niet echt wilde. Met het tribute project Facing East: The Music of John Coltrane en de prachtige duoplaat For All We Know, een album vol American Standards met de Belgische pianist Jef Neve, verzette hij de bakens. Hij verbrak vervolgens zijn deal met Brownswood en tekende een deal met het fameuze platenlabel Verve. Met het aantrekken van populair producer Davis Foster (onder meer Michael Buble) als belangrijkste man werd James echter een popkant opgeduwd die hij absoluut niet wilde. James wachtte vervolgens rustig tot zijn deal afliep en ging aan de slag met de muzikanten die hij zelf uitzocht en nam de songs van No Beginning No End in verschillende sessies op verschillende plekken in de wereld op. Via Nicolas Pflug van Blue Note Parijs (waar Jose een track met Hindi Zhara opnam) en pianist/Blue Note held Robert Glasper kwam James uiteindelijk in contact met nieuwe Blue Note NY man Don Was die zo verrukt over de opnamen was dat hij deze gelijk wilde uitbrengen.
Daarmee is No Beginning No End absoluut het album geworden dat James wilde maken. De losse groovy jazzstijl die zich gelijk in de openingssong It’s All Over Your Body openbaart zet de toon voor een voortreffelijk en gevarieerd album. Juist die heerlijk loom groovende ritmesectie en sferische keys bieden de perfecte basis voor James ritmische zanglijnen. Songs als Trouble en Vanguard zijn daarin excellent. Het album bulkt van intelligente muzikale ideeën en is zeer rijk van sfeer. Verrassend is daarnaast dat hij met songs als Heaven On The Ground en het samen met Emily King gezongen Come To My Door zelfs twee excellente radiosingles heeft opgenomen. Het prachtige, door Jules Buckley gearrangeerde en samen met Amp Fiddler geschreven, Tomorrow sluit het album magistraal af.
No Beginning No End is daarmee de enige echte opvolger van het briljante debuut The Dreamer.