×

Recensie

Alternative

18 april 2020

Hilary Woods

Birthmarks

Geschreven door: Frank Gesink

Uitgebracht door: Sacred Bones

Birthmarks Hilary Woods Alternative 4 Hilary Woods – Birthmarks Written in Music https://writteninmusic.com

De Ierse multi-instrumentalist en zangeres Hilary Woods riep met debuutalbum Colt een intieme, etherische sfeer horen. Dromerige folk met veel ruimte voor vooral piano en haar zag, met wat minimale electronic accenten. Voor Fans van Grouper en Heather Woods Broderick dus. Erg mooie nacht- of ochtendmuziek die een gezellige en intieme sfeer uitstraalt. Maar hadden we het niet al eens eerder gehoord?

Haar zwangerschap zorgt in 2019 voor directe inspiratie en ze gooit het roer om op Birthmarks. Vooral op de eerste paar tracks bezingt ze nog op folk-achtige wijze haar twijfels en donkere gedachtes over deze ervaringen. De etherishe sfeer van voorheen is er ook nog steeds. Wel wordt al wat vaker afgewisseld tussen gitaar, piano, synthesizers en field recordings. Maar birthmarks laat vanaf de begintonen al horen vele donkerder te werk te gaan. Het tragische cellospel van Okkyung Lee en de door dreunende saxofoon van Dag Stiberg versterken die sfeer alleen maar meer.

Echter, de grootste verandering is sound komt door de hulp van noise artiest Lasse Marhaug, met wie ze in Oslo, Noorwegen een groot deel van het album afwerkte na de beginselen al thuis te hebben geschreven. Op opener Tongues of Wild Boar zijn al beukende industrial tone en harde synths te horen van Woods met ondersteunende noise van Marhaug. Zo is de al aangehaalde etherishe folk gelijk een stuk agressiever en rauwer. Helemaal als op de tweede helft van Birthmarks haar vocalen vele meer achterin de geluidsmix verdwijnen: vocale drones zijn slechts ondersteunde instrumenten, ooh’s en aah’s zorgen vooor een grimmige sprookjessfeer en fluisterzang maakt het nog meer onheilspellend. Field recordings, noise en synthesizers zijn in combinatie met de al aangehaalde cello en saxofoon veel belangrijker dan het tekstuele gedeelte van het album. Ze vertellen een donker verhaal vol donkere emoties. Zeker op het volledig instrumentale Cleansing Ritual, een donkere noisejam waar Woods naast Marhaug ook ondersteuning krijgt van Jenny Hval op synthesizers.

Hoewel ze op Birthmmarks dus zeker nog elementen gebruikt van de etherische folk op debuutalbum Colt lijkt het singer-songwriter element van voorheen vele meer naar de achtergrond verdwenen. Hiervoor in de plaats nog veel meer focus op donkere soundscapes vol piano, gitaar, synths, field recordings en woordloze zang van haarzelf. Met een groot aandeel voor de ondersteunende cello, saxofoon en noiseklanken. Het resultaat is duister, agressief, onheilspellend en overweldigend. Prachtig!



  1. Tongues of Wild Boar
  2. Orange Tree
  3. Through the Dark, Love
  4. Lay Bare
  5. Mud and Stones
  6. The Mouth
  7. Cleansing Ritual
  8. There Is No Moon