×

Recensie

Alternative

30 maart 2021

Godspeed You! Black Emperor

G_d's Pee AT STATE'S END!

Geschreven door: Leon Pouwels

Uitgebracht door: Constellation

G_d's Pee AT STATE'S END! Godspeed You! Black Emperor Alternative 4.5 Godspeed You! Black Emperor – G_d’s Pee AT STATE’S END! Written in Music https://writteninmusic.com

Terwijl de wereld zijn wonden likt, strooit Godspeed You! Black Emperor er juist een flinke hoeveelheid aan zout in. De Apocalyps, het doemscenario waarna de band al memoreert in het verbitterende statement wat GY!BE via de volledig te belezen visie op de bandcamp pagina naar buiten brengt. De kromme verhouding tussen burger en politie, het hedendaagse imperialisme, de fatale pandemie. Genoeg redenen om zich na het vier jaar oude Luciferian Towers opnieuw op te sluiten met een breed scala aan instrumenten om hun Save Our Souls boodschap te verkondigen. Red niet de aarde, maar beperk de schade. De postrock anarchisten van Godspeed You! Black Emperor zijn niet zozeer terug van weggeweest, ze ontwaken uit de tijdelijke slaapstand omdat er behoefte aan is, juist nu.

De schijnbare rust in de zomermaanden wordt ruw verstoord als de tweede golf aan besmettingen zich in de herfst van 2020 aandient en de mensheid overspoeld met nog een grotere dosis aan verwoestende ellende. De band schrijft hun eigen soundtrack voor deze beroerde tijd. Ze verwoorden op typerende Godspeed You! Black Emperor wijze de grootschalige gevolgen hiervan en benadrukken dat we ons nog midden in deze zwarte periode bevinden. De pracht van oorverdovende noise en de vernietigende werking van sereniteit komen ook hier weer treffend samen in G_d’s Pee AT STATE’S END! De verwachting is dat we hier te maken hebben met een loeizware brok aan deprimerende teringherrie, waar amper doorheen te komen is. Het tegendeel is het geval, sterker nog, de Canadezen hebben mij nog nooit eerder zo duidelijk overtuigd.

A Military Alphabet (Five Eyes All Blind) [4521.0kHz 6730.0kHz 4109.09kHz] / Job’s Lament / First of the Last Glaciers / Where We Break How We Shine [ROCKETS FOR MARY] wil chaotisch opstarten, met een hoop ruis en kakofonische rumoerige bijgeluiden. De schoten op de achtergrond roepen een onprettig beangstigend gevoel op en komen totaal onverwachts op het einde nogmaals terug. Als de zoemende vredigheid overschakelt naar luid opspelende rockgitaren die krachtig neerslaan en je niet meer loslaten, wordt je gepakt door dit eerste hoogtepunt. Het veelzeggende moment dat uit de verdorde resten een prachtige nieuwe bloem tot bloei komt. Er is zoveel aandacht besteed aan deze veerkrachtige suspensie welke op de achtergrond opgevuld worden met stemmige new wave synthesizers. Een mooi contrast weer, welke direct al de luchtigheid laat spelen met het zwaarmoedige toekomstbeeld. De postrock zoekt verschuiling bij typerende jaren zeventig symfonische rock en krijgt een aangenaam vervolg in een stormvloed aan logge drumpartijen en rondcirkelende elektrische zaaggitaren, die al hypnotiserend naar een trance opwekkend geheel toewerken.

Het dromerige in beweging zijnde Fire at Static Valley drijft heerlijk weg op die voorbij waaiende onweersgolven waarbij ook zeker de nadruk op het sfeervolle gitaarspel wordt gelegd. De ijzigheid die uit het instrument getoverd wordt legt ook weer die link naar het onzekere tijdsbeeld uit de jaren tachtig. De eenzaamheid en stilte die onderbroken wordt door de pulserende hartslagen die het drum tandem Aidan Girt en Timothy Herzog hieraan toevoegen.

Er wordt in “Government Came” (9980.0kHz 3617.1kHz 4521.0 kHz) / Cliffs Gaze / Cliffs’ Gaze at Empty Waters’ Rise / ASHES TO SEA or NEARER TO THEE weer aangenaam teruggegrepen naar die seventies symfonische rock, welke een verbredend effect op de postrock hebben. De track is ouderwets opgebouwd rondom verlichtende drones volgens het Godspeed You! Black Emperor aantekeningenboek principe. Vermorzelende basakkoorden geven de dreigende ondergang aan, waarna verbitterend gitaarspel en de huilende viool van Sophie Trudeau de beschamende treurnis van 2021 uitstralen. Ook hier volgen de donderslagen die keihard de boel nog wat extra ontwrichten. De brandende wereld die in vurige roodgloeiende glans overschakelt naar verkoold somber zwartwit in het prachtige epische eindstuk waarbij het klokkenspel de dag des oordeels aankondigt.

Our Side Has to Win (For D.H.) schroeit op gepijnigde wijze de zichtbare littekens dicht door er die kenmerkende oorverdovende geluidsbrij op los te laten welke er als een beschermende aura er een solderend laagje omheen verbind. Een formulering waarbij de nadruk op de schilderachtige schoonheid gelegd wordt, maar welke ingelijst wordt met een diepzwart rouwrandje. Godspeed You! Black Emperor slaat genadeloos toe, het kolossale monster heerst als een onoverwinnelijk paard van Troje met het veelvoud aan slagvaardige muzikanten.



  1. A Military Alphabet (Five Eyes All Blind) [4521.0kHz 6730.0kHz 4109.09kHz] / Job’s Lament / First of the Last Glaciers / Where We Break How We Shine [ROCKETS FOR MARY]
  2. Fire at Static Valley
  3. “Government Came” (9980.0kHz 3617.1kHz 4521.0 kHz) / Cliffs Gaze / Cliffs’ Gaze at Empty Waters’ Rise / ASHES TO SEA or NEARER TO THEE
  4. Our Side Has to Win (For D.H.)