×

Recensie

Electronic

15 november 2019

Fenella

Fenella

Geschreven door: Edwin Hofman

Uitgebracht door: Fire Records

Fenella Fenella Electronic 3.5 Fenella – Fenella Written in Music https://writteninmusic.com

Jane Weaver is een van meest gerespecteerde elektronische componisten van de afgelopen jaren. Ze begon haar muzikale carrière in de jaren negentig, als lid van de indierockband Kill Laura, en verschoof hierna meer richting folk en elektronica. Weaver nam ooit een album op met de bandleden van Doves, een plaat die bestemd was voor het label van New Order manager Rob Gretton.  Diens overlijden betekende echter het einde van dat label. Gaandeweg ging Weaver zich meer bezighouden met andere muziekstijlen zoals donkere psychedelica en folk, filmmuziek en progrock.

De afgelopen jaren maakte Weaver vooral elektronische muziek geïnspireerd op Italiaanse synthesizerpioniers en Duitse art rock. Haar vorige release Loops In The Secret Society verscheen in 2018 en stond vol met geslaagde bewerkingen van nummers die ze de voorgaande jaren op twee albums uit had gebracht. Al vrij snel na Loops In The Secret Society is er dus alweer het album Fenella.

Het album maakt deel uit Fire Records’ Re-Imagined Score serie en in het geval van Fenella gaat het om nieuwe muziek bij de bijzondere Hongaarse animatiefilm Fehérlófia uit 1981. Die film van Marcell Jankovic was (losjes) gebaseerd op mythische verhalen van de Scythen, Hunnen, Avaren en andere nomadenvolken. Overlappende verhalen die het individu en een groter, kosmisch bewustzijn samenbrachten.

Fenella werd grotendeels in Noordwest-Schotland opgenomen en is in feite een eerbetoon aan volken van de steppen. De muziek is dromerig, hypnotiserend maar ook helder, koel en regelmatig vocaal. De 17 tracks lijken grotendeels te zijn ontsproten aan de krautrock- en synthesizer-erfenis van de jaren zeventig en hier en daar de postpunk, indie en shoegaze van bands als Durutti Column, Cocteau Twins en Slowdive. Het geluid van synthesizers en zwaar bewerkte gitaren, soms in combinatie met ijle zang, is echter vooral het geluid van Jane Weaver en haar medemuzikanten.

Het album opent ijl en meditatief en breekt met de kristalheldere synthgolven van Bright Curse – die even doen denken aan Save A Prayer van Duran Duran – na enkele minuten open. Het is een plechtige spacey popsong. Ook The Seed is een vocale track die niet zou misstaan bij een filosofisch sci-fi-drama.

Met Battle verschijnt er ineens dreiging aan de horizon, na een lange en vrij rimpelloze trip. Echter al snel keert met Echo Chamber Of Your Heart de kalmte en sereniteit weer terug. De milde, akoestisch getinte shoegaze/dreampop van Strength In Air bouwt hier mooi op voort. Hier komt Weaver al aardig in de buurt van gangbaardere indiepopsferen, al blijft de track wel instrumentaal. Hetzelfde geldt voor Rotation Wells, een nummer dat echter wat gemakzuchtig voorbijglijdt. Het slot van de plaat is gelukkig weer indringend en onontkoombaar. Al met al weet Jane Weaver met Fenella dan ook regelmatig te boeien en te intrigeren. Nu nog een keer de film Fehérlófia gaan zien, met deze muziek erbij.



  1. Slow Swoop
  2. Three Heads Rising
  3. Bright Curse
  4. Occurring In Waves
  5. Triangular Journey
  6. The Seed
  7. Pendulum
  8. Shard Of Glass
  9. Truly Seduced
  10. Rock Creature
  11. The Spectacle
  12. Battle
  13. Echo Chamber Of Your Heart
  14. Strength In Air
  15. Rotation Wells
  16. Gilded Griffin
  17. Transfiguration Into One