×

Recensie

Pop

11 april 2021

Ex:Re

Ex:Re with 12 Ensemble

Geschreven door: Leon Pouwels

Uitgebracht door: 4AD

Ex:Re with 12 Ensemble Elena Tonra Ex:Re Pop 4.5 Ex:Re – Ex:Re with 12 Ensemble Written in Music https://writteninmusic.com

Als Elena Tonra in 2018 besluit om haar persoonlijke shit van zich af te zingen, heeft ze er kennelijk geen behoefte aan om haar Daughter maatjes hierin te betrekken. In eerste instantie brengt ze in november van dat jaar voor haar fans Ex:Re – Ex:Re kleinschalig op streamingsites uit. De reacties op dit ontroerend liefdesrelaas zijn zo puur en oprecht dat er uiteindelijk besloten wordt om in februari 2019 het album ook als tastbare plaat uit te brengen.

Ze trekt hiermee ook de aandacht van de klassiek geschoolde Frans-Britse muzikant Josephine Stephenson. Deze componist werkte in het verleden al samen met Daughter, en bewerkte het sobere All I Wanted al tot een prachtige georkestreerde versie. Hier maakt ze nog gebruik van een strijkerskwartet en een viertal gastvocalisten. De soloplaat van Elena Tonra inspireert haar om een nog groter project op te starten. De opzet is om de gehele plaat te voorzien van een breder arrangement, en de muzikanten uit te breiden tot een twaalftallig ensemble.

Ondanks dat Elena Tonra op 30 november 2019 nog enigszins onwennig met haar gitaar op het podium van de Londense kunstlocatie Kings Place staat is het vanaf het begin duidelijk dat dit een belangrijke avond gaat worden. De magische verstilling in de zaal is voelbaar, waar de bescheiden ontspannen zangeres een groot aandeel in heeft. Heel bijzonder allemaal, omdat men zich er toen nog niet bewust van was dat de maatschappij zich een half jaar later totaal anders zou presenteren. Ex:Re with 12 Ensemble is een pre corona project welke uitgebracht wordt op het moment dat het virus nog flink om zich heen woekert. Nu er stilletjes aan meer ruimte ontstaat voor poppodia ’s om publiek te ontvangen is het een mooie aangelegenheid om stil te staan bij deze in februari verschenen samenwerkingsovereenkomst.

Ondanks dat er prachtige beelden te vinden zijn van dit optreden is er bij de cliprelease van Where the Time Went gekozen om de leegte van de grote steden als Londen en New York centraal te stellen. De avondklok geeft de knipperende verlichting vrij spel. Lantaarnpalen zijn de stille getuige van de eenzaamheid en het verdriet welke vooral de kunstsector zo sterk geraakt heeft. De kracht van de track beperkt zich niet tot het private liefdesdrama van Elena Tonra maar is nu een collectief gevoel wat door de hele wereld gedragen wordt. De wereld als de bedriegende minnaar, welke voorheen een betrouwbare compagnonrol vervulde is vervaagd tot een afstandelijke vreemdeling.

De openlijke kwetsbaarheid van Elena Tonra komt geweldig tot het recht op deze donkere plaat waarmee ze in de samenstelling als groepsgemeenschap boven zichzelf uitstijgt. Ingetogen vrouwelijke opgekropte woede uitbarstingen die in de trillingen van de vocalen hun weg naar buiten vinden. Die emotie wordt eenvoudig opgeroepen door de unieke live vertolkingen die er zoveel puurheid in stoppen. Alsof het oorspronkelijk bedoeld was om het leven weer op de rails te zetten. Omdat iedereen min of meer in deze positie verkeerd wil het nog directer binnenkomen. De verstikkende COVID-19 herfst legt een bedekkende laag over de breekbare tracks heen, de prachtige beeldende omlijsting zoekt in lentezonnestralen een doorgang naar het licht aan de horizon.

Het rockverleden staat zeker nog op de voorgrond op het stevige Crushing, waar de zangeres hard uithaalt en de rakende emoties amper in bedwang houdt. Het verlaten New York veranderd door de griezelige nachtelijke instrumentatie van 12 Ensemble in een vervallen ghost town. Het afwijkende I Can’t Keep You ligt nog het meeste in het verlengde van de Daughter nummers, en blijft ook nu dicht bij die krachtige rockversie. De strijkers voegen er alleen een wervelwind aan opzuigende soundscapes aan toe welke uiteindelijk ontaard in een alles vernietigende tornado die op het moment suprême tot stilstand komt. Ex:Re with 12 Ensemble verzacht de pijn en het gemis, al is het voornamelijk een openlijk verlangen naar groots opgezette concertregistraties.



  1. Where the Time Went
  2. Crushing
  3. New York
  4. Romance
  5. The Dazzler
  6. Too Sad
  7. Liar
  8. I Can't Keep You
  9. 5Am
  10. My Heart