×

Recensie

World

27 april 2023

Driss El Maloumi

Aswat

Geschreven door: Rik van Boeckel

Uitgebracht door: Contre-jour

Aswat Driss El Maloumi World 3.5 Driss El Maloumi – Aswat Written in Music https://writteninmusic.com

Aswat (Klanken) is een bijzonder album van de Marokkaanse ud speler Driss El Maloumi dat hij met zijn zuster zangeres Karima, broer percussionist Said en met vriend Lahoucine Baqir heeft gemaakt;. Dit is de eerste versie van een trilogie die ook met strijkkwartet en een symfonisch orkest zal worden gemaakt. Driss beschouwt dit project als een innerlijke reis langs onder andere het dagelijkse leven.

De klank van het peervormige Midden-Oosterse snaarinstrument de ud staat in feite voorop en dat begint al tijdens de titeltrack waarmee het album opent. De heldere twinkelende klank van de ud, de voorloper van de luit, is zo mooi en dat geldt voor alle acht tracks. De percussie instrumenten zoals de darbouka, de daf en de zarb komen  uit Midden Oosten en Noord-Afrika maar ook de veel in flamenco gespeelde cajón wordt gebruikt.

De titeltrack is een geheel instrumentaal nummer dat zeker de sfeer van Noord-Afrika en het Midden Oosten oproept. De tweede track Sultana (Koningin) gezongen door Karima El Maloumi, is een relaxed eerbetoon aan de Marokkaanse sociologe Fatima Mernissi. Daarna begint Matar (Regen) zeer ritmisch en dat is dan ook een dans waarin de focus op de natuur wordt gericht. Met weer prachtig spel op de ud en diverse percussie instrumenten. Dalalat (Semantisch) is in feite een dialoog tussen twee uds met virtuoos spel en een aantal ritmische melodielijnen.

Jrada (Sprinkhaan) wordt gezongen door Karima El Maloumi met backing vocals van Lahoucine Baqir. Dit lied uit de 16e eeuw is geheel vocaal waarna in het instrumentale Nas Assabah ( Mensen van de dageraad) de ud vooral op de voorgrond staat. Deze track klinkt wel wat melancholieker dan de andere tracks. Het even instrumentale Chajar (boom) wordt gekenmerkt door krachtig samenspel van de ud en de percussie; met een solo op de cajón.

De slottrack Tissit (Spiegel) wordt mooi gezongen door Karima El Maloumi, ondersteund door twee mannenstemmen. De muzikale sfeer van Marokko klinkt door op dit hele album en maakt nieuwsgierig naar de komende combinatie met een strijkkwartet en een orkest!



  1. Aswat
  2. Sultana
  3. Matar
  4. Dalalat
  5. Jrada
  6. Nas Assabah
  7. Chajar
  8. Tissit