×

Destroyer

Kaputt

Geschreven door: Tirtsa Haas

Uitgebracht door: Merge Records, Dead Oceans

Kaputt Daniel, Dan Bejar Destroyer Alternative 4 Destroyer – Kaputt Written in Music https://writteninmusic.com

Ramen en deuren dicht, verwarming of haardvuur aan en laat het geluid van Destroyer’s album Kaputt de rest doen. Elke ruimte zal automatisch oplichten en opwarmen. Wat kan muziek dan toch bijzonder mooi zijn.

Elk jaar weer zijn er albums die meteen raak zijn en toch draait het elk jaar weer om dat handjevol albums die niet gelijk raak voelen, maar des te meer groeien over tijd en niet meer los laten. Kaputt van Destroyer is er daar zeker één van. Kaputt kwam in januari van dit jaar stilletjes uit, maar maakte een inhaalslag in het najaar. Met elke dag dat het kouder werd, werd het album mooier.

Destroyer is het geesteskind van de uit Vancouver afkomstige singer-songwriter Dan Bejar, bekend geworden als één van de muzikanten van indiepop sensatie The New Pornographers. Naast Destroyer en The New Pornographers weet Bejar ook nog albums op te nemen via zijn andere creatieve outlets als Swan Lake en Hello, Blue Roses. Deze muzikale omzwervingen vormen echter in feite een verlengstuk van de kern die Destroyer is. Sinds het eerste Destroyer album uit 1996 heeft bezige bij Dan Bejar jaar na jaar minstens één album uitgebracht, waarvan Kaputt het negende studio album onder de Destroyer naam is.

Als een kameleon weet Dan Bejar elk album weer een ander geluid en een andere teint mee te geven. Was het vorige album Trouble in Dreams uit 2008 nog een rockier album met stevige gitaar riffs en Destroyer’s Rubies uit 2006 meer een chamber pop album, op Kaputt is het weer tijd voor compleet iets anders.

Op Kaputt gaat Dan Bejar namelijk qua productie terug naar de jaren tachtig. Een vergelijking met Bryan Ferry/Roxy Music is snel gemaakt. Tijdens het zoeken naar een basis voor zijn eerste echte studio popplaat, raakt Bejar in de ban van Avalon van Roxy Music met als gevolg dat Avalon als soort van uitgangspunt fungeert in de eerste stadia van Kaputt. Er zijn synths volop, de drums galmen, de korte maar funky basgitaar lijntjes klinken fijn en uiteraard is er dat zoetsappige aparte stem geluid van Bejar. Toch is Kaputt een stuk toegankelijker qua geluid vergeleken met het eerdere Destroyer materiaal. De jazzy sound geeft het album net iets extra’s en maakt het weer van nu. De toevoeging van de mooie zacht dromerige stem van zangeres Sibel Thrasher doet bovendien wonderen. Op mooie opener Chinatown is dit al gelijk te horen wanneer zij de ingetogen zang van Bejar ondersteunt tijdens “I can’t walk away, You can’t walk away”. Door de samenzang van man en vrouw lijkt de emotie van de tekst nog heftiger.

Destroyer BejarDe teksten van Bejar zijn ware stukken poëzie die hij voor zichzelf schrijft, zoals hij ook duidelijk in het fraaie Blue Eyes laat merken: “I write poetry for myself”. Het mooie van poëzie is ook in het geval van Bejar dat iedereen zelf een betekenis aan de woorden kan ontlenen. Toch bevat Kaputt minder tekst dan eerder Destroyer werk om meer ruimte te beiden voor de muziek.

De eerste twee minuten van Suicide Demo For Kara Walker zijn al mooi, maar wanneer de dwarsfluit wordt toegevoegd klinkt het nummer ineens een beetje magisch. Eerder al werd dit nummer in een iets andere versie uitgebracht in een boxset, samengesteld door beeldend kunstenares Kara Walker, voor het twintig jarig bestaan van Merge Records. Tijdens een nummer als dit is goed te merken hoe sterk de composities zijn. Alle lagen kloppen. Poor In Love laat dit vakmanschap misschien nog wel beter zien, het kortste nummer van het album, maar elk geluid past en nergens klinkt de trompet in de verte op de achtergrond geforceerd of overbodig, met als drijvende kracht de crispy gitaar. Zelfs de positie precies in het midden van het album past. Het vormt de perfecte overgang naar het tweede deel van Kaputt, beginnend met titeltrack Kaputt waar saxofoon en trompet bijna hemels klinken. Ook hier geven de vocalen van Sibel Thrasher het nummer net dat beetje extra en wanneer Bejar zingt “all sound like a dream to me” kan de luisteraar niet anders dan ook een klein beetje mee te dromen.

Afsluiter is het ruim elf minuten durende Bay Of Pigs (Detail). Eerder uitgebracht als een single in 2009, is het hier aan de rest van Kaputt geplakt. Een beetje misplaatst wellicht, maar dit wonderschone nummer verdient een plek op een album. Dit is Bejar ten voeten uit en dat verdient een luisterpubliek.

Het album als geheel klinkt tragisch en toch weer grappig, maar bovenal is het een kunstzinnig, slim en eerlijk album. Alle logica begrijpen achter de metamorfoses van kameleon Dan Bejar is nergens voor nodig om dit album te kunnen waarderen voor wat het is. Nee, dit is geen album om snel doorheen te gaan. Het hele album is doorspekt van kleine details die elke luisteraar voor zichzelf moet ontdekken. Geef Kaputt de tijd om te groeien. Dit is een album om je als luisteraar scherp te houden. Doe de verwarming nog maar iets hoger, geniet en laat je betoveren door Destroyer!



  1. Chinatown
  2. Blue Eyes
  3. Savage Night at the Opera
  4. Suicide Demo for Kara Walker
  5. Poor in Love
  6. Kaputt
  7. Downtown
  8. Song for America
  9. Bay of Pigs (Detail)