×

Recensie

Jazz

05 december 2010

Deodato

Prelude

Geschreven door: Dick Hovenga

Uitgebracht door: CTI

Prelude Eumir Deodato Jazz 4 Deodato – Prelude Written in Music https://writteninmusic.com

Een van de juwelen binnen de vermaarde CTI catalogus is zonder twijfel Prelude van de Braziliaanse toetsenist/arrangeur Deodato. Met het verschijnen van het album in 1972 werd de classy jazzgroove sound van CTI in volle glorie geïntroduceerd. Van het album werd openingstrack Also Sprach Zarathustra (2001) een gigantische hit en jazzgroove evergreen.

Prelude was het eerste internationale Deodato album. Hij was in de midden jaren 60 vanuit Brazilië naar New York verhuisd en was daar goede maatjes geworden met Creed Taylor, de man die eerst bij A&M Braziliaanse artiesten binnenhaalde om de bossa nova die laat jaren 50 in Rio was geëxplodeerd, in Amerika te introduceren. Deodato speelde toetsen op vele producties van Taylor of verzorgde arrangementen. Met het opstartten van CTI werd Deodato door Taylor, als dank voor het vele sessiewerk, gevraagd ook een eigen album te maken.

De opnamen vonden, zoals (bijna) alle CTI opnamen, plaats in de Englewood Cliff studio’s van top engineer en jazzlegende Rudy van Gelder. En bij de opnamen werd Deodato muzikaal bijgestaan door jazztoppers Ron Carter en Stanley Clarke op bas, Billy Cobham op drums, Ray Barretto op percussie, Hubert Laws op fluit en de geweldige (vol latin) spelende gitaristen John Tropea en Jay Berliner. Een band om van te smullen dus.

De composities vonden, zoals de legende gaat, hun eigen muzikale funky weg. Volledig in de geest van de eind jaren ’60 begin jaren ’70, waarin zo veel klassieke werken versymphoot of verjazzed werden, werd ook Robert Strauss’ Also Sprach Zarathustra een dikke funky bewerking meegegeven. Het bleek de doorslaggevende uitvoering die nu nog steeds wordt gezien als een classic. Het werd ook een heel dikke wereldhit en bleek een geweldige opening naar heel veel belangstellenden voor het Prelude album. Dat album had in een andere bewerking van een klassiek stuk, te weten Debussy’s Prelude To Afternoon And Faun, een ander hoogtepunt. Ook het oorspronkelijk door de Russische componist Boderin geschreven en door Forrest en White bewerkte Baubles, Bangles & Beads kreeg dezelfde opvallend funky bewerking. De 4 andere stukken doen daar echter maar weinig voor onder. Het samen met Cobham geschreven September 13 is zelfs een absoluut jazzfunk meesterstuk.

Prelude van Deodato bleek de grootse hit die platenlabel CTI ooit voorbracht. Het album maakte van Deodato niet alleen een gerespecteerd toetsenist en arrangeur maar ook een muzikale wereldster. Prelude geldt als een absolute klassieker en is vanaf dit jaar, 2010, weer optimaal beschikbaar op vinyl in de dikke 180 grams versie met uitstekend geremastered geluid.

CTI feiten: Na de zeer succesvolle jaren 50 en 60, leken in de jaren 70 veel jazzlabels de weg een beetje kwijt. Creed Taylor, die reeds A&M en Verve faam had opgebouwd, verkreeg juist in die jaren een grote status met zijn CTI label. Het label bracht een mix van coole en groovy jazz en artiesten als Eimur Deodato, Stanley Turrentine en Freddie Hubbert brachten er veel van hun beste werk uit. Alle albums worden momenteel weer opnieuw op vinyl uitgebracht en blijken met hun funky jazzsound absolute klappers.

Deodato – Prelude (LP)

Side 1

  1. Also Sprach Zarathustra (2001)
  2. Spirit Of Summer
  3. Carly & Carole

Side 2

  1. Baubles, Bangles & Beads
  2. Prelude To Afternoon And Faun
  3. September 13


  1. Also Sprach Zarathustra
  2. Spirit Of Summer
  3. Carly & Carole
  4. Baubles, Bangles, & Beads
  5. Prelude To The Afternoon Of A Faun
  6. September 13