Coldcut x On U Sound
Outside the Echo Chamber
Voordat labelbazen Matt Black & Jon More het toonaangevende electroniclabel Ninja Tune oprichtten was er al hun invloedrijke proto-danceact Coldcut, uitgebracht op hun veel kleinere en eveneens invloedrijke label Ahead of Our Time. Het project mixte vooral house, hiphop, funk, reggae en veel samples tot een dansbaar geheel. Adrian Sherwood en het On-U Sound label is altijd een grote liefde en motivatie geweest voor hun. Ze verzamelden al 7 inches zelfs nog voordat More en Sherwood in dezelfde muziekscene terechtkwamen toen ze beide naar High Wycombe College gingen. Daarna was de connectie met dub/reggea en “bass culture” snel verstevigd en zo besloten ze de Jamaicaanse zanger Junior Reid te gebruiken op één van hun eerste tracks genaamd Stop That Crazy Thing, die Sherwood op zijn beurt later weer remixte. Dat deze samenwerking Outside The Echo Chamber er is gekomen was uiteindelijk dus onvermijdelijk. Maar nu Coldcut precies 30 jaar bestaat en Ninja Tune ook al 27 jaar stug zijn eigen ding doet had er waarschijnlijk geen beter moment kunnen zijn. Natuurlijk doet Junior Reid mee, evenals oude bekenden in rapper Roots Manuva, de altijd onmisbare reggaekoning Lee “Scratch” Perry en vertrouwde On-U gastmuzikanten Doug Wimbish op bas en Skip McDonald op gitaar. Daarnaast komen een heel rijtje onbekendere talenten de bonte muzikale mix verrijken Toch klinkt het resultaat niet als een nostalgie trip, eerder een modernisering van al deze invloeden met twee voeten duidelijk in 2017.
Coldcut en Adrian Sherwood kiezen hier duidelijk voor een toegankelijke, meer liedjesgerichte aanpak. Dit is al meteen duidelijk in de donkere openingstrack, waar echoende dub-invloeden hand-in hand gaan met de harde grime sfeer en raps aangevoerd door Roots Manuva. Een couplet-refrein-couplet structuur maken het lied gelijk aanstekelijk, maar tussen de regels door valt al snel de nodige maatschappij- en politieke kritiek te horen. Deze tendens horen we vaker terug, zelfs als Lee “Scratch” Perry, Junior Reid en Elan met Divide and Rule heerlijke reggae-vibes en blazers combineren met een veel modernere dancehallsound. Gelukkig is er ook ruimte voor een meer onschuldige, naïeve aanpak en laat de heerlijk veelzijdige zang van Ce’Cile horen dat de twijfelende liefdesballade Make Up Your Mind direct gebombardeerd zou moeten worden tot regelrechte zomerhit. Maak daar eens werk van, Nederlandse radiodj’s?! Het grootste gedeelte van dit album klinkt sowieso erg radiovriendelijk en laat horen dat zelfs niche genres (in Nederland althans) als UK hiphop, grime, dancehall, reggae en wereldmuziek niet “moeilijk” in het gehoor hoeven te liggen en zeer aanstekelijk en verslavend kunnen werken. Ook een bewerking van Kajra Mohobbat Wala, een Indiase filmsoundtrack, zal een grote menigte aan het dansen kunnen brengen. Aan de grime en dancehall van Robbery vervolgens de eer om alle speakers in de discotheek finaal tot pulp te beuken. Wellicht komt dit album in Nederland te laat, net nu de massale dubstep-hype alweer een tijdje achter ons ligt. Of zou het theoretisch gezien voor een opleving kunnen zorgen, want als er één album over overtuigingskracht beschikt is het dit Outside The Echo Chamber wel?
Anderzijds bewijst dit album – misschien helaas voor veel occasionele luisteraars – zich duidelijk op zijn gemak te voelen in deze muziekcultuur, die in Engeland en Jamaica natuurlijk meer populariteit kent, waar de bass culture wel nog steeds van betrekkelijk grote waarde is. Een flinke scheut instrumentale tracks lag dan ook in de lijn der verwachting. Waar Metro duidelijk teruggrijpt naar old-school UK House horen we in Aztec Riddim vleugjes soca en is Braziliaanse baile funk niet ver weg in het chaotische dansnummer Livid Hip Hop. Het zou natuurlijk geen On-U samenwerking zijn als er geen ruimte was overgelaten voor een aantal dub-remixjes van de meest prominente tracks op dit album. Deze kennen meer focus op het instrumentale gedeelte en minder aanstekelijke vocalen. Juist die uitvoeringen zijn er voor het meer geoefende oor en de diehard fan. Misschien jammer, maar het is wel smullen voor de liefhebber. De bassen en psychedelische echo-effecten vliegen je dan ook om de oren en er wordt een meer lome reggae-vibe gecreëerd. De grootste verrassing valt te horen in de Make Up Your Mind dubversie, waar Ce’Ciles vocalen nog steeds belangrijk zijn, maar het lied extra swing meekrijgt door toevoeging van flamenco-achtige handclaps.
Adrian Sherwood en Coldcut doen hier vooral waar ze zelf zin in hebben, zo lijkt het. In dit geval is het resultaat een meer toegankelijke versie van hun muzikale visie en jarenlange ervaring, zonder diepgang te verliezen: een viering van een zeer specifieke cultuur, maar tegelijk kan het dienen als “gateway drug” voor een enthousiaste generatie nieuwe liefhebbers.