Antoine Berjeaut – feat. Mike
Wasteland
Wasteland, het kwartet van de Franse trompettist Antoine Berjeaut (1982), heeft met toetsenist Jozef Dumoulin, bassist Stephane Kerecki, drummer Fabrice Moreau en als gast niemand minder dan Julien Lourau op tenorsax niet alleen een potente instrumentale bezetting. Een centrale rol speelt de vocalist-narrator, de bekende hip-hop dichter en librettist Mike Ladd die eerder drie kritische albums met pianist Vijay Iyer opnam (In What Language?, Still Life With Commentator, Holding It Down: The Veterans’ Dreams Project). Ladd – hij woont al een tijdje in Parijs – is iemand die zijn verhaal live even als op dit eerste gemeenschappelijke album in een geweldige flow, in rauwe kadans en doordrongen van urgentie pakkend door de muziek kan vlechten. Ook kan hij zwaardere thema’s aan. Hij staat nog het meest in de lijn van Kip Hanrahan’s Conjure-albums met dichter Ishmael Reed.
Kerecki is een troef van de groep en zet met drummer Moreau een diep (gonzende) shuffle neer die regelmatig uitgroeit tot opzwepende passages. Berjeauts trompet heeft een Ornettish dan weer een Hassell inslag, kleurt en matcht daarbij uitstekend met Lourau’s sax waarbij alles losjes binnen de narratieve flow blijft en de verschillende stemmingen – onheilspellend, aggressief dan weer droomachtig – ver- sterkt. Het één kan hier niet zonder het andere. Stem(mige) en pakkende muziek die ergens over gaat en niet onberoerd laat.
Een oude traditie ooit door Charles Mingus e.a. in gang gezet, verbindt zich hier overtuigend met brandende huidige narratieve vormen en wendingen. Wasteland, vernoemd naar het bekende poem van T.S. Eliot uit 1922, maakt er werk van dat hout snijdt.
Fotos: Wasteland met Mike Ladd Berlijn 2013, Jazzdor Festival: Berjeaut (boven), Ladd
© FoBo_HenningBolte