×

30 juni 2024

Südtirol Jazz 2024

Hemelse opening Südtirol Jazzfestival Alto Adige 2024

Het is einde juni, begin juli, dus weer tijd voor Südtirol Jazzfestival Alto Adige, het altijd zo onwerkelijke festival in en rondom Bolzano waar experimentele en avontuurlijk jazz elkaar in een ideale vorm vinden. Met concerten in de stad (voor de laatste keer het Kapuzinerpark) en hoog in de bergen is en blijft dit festival het meest bijzondere van de zomer.

De openingsavond van de 2024 editie vindt plaats in een van de industriële gebieden van de stad: Quartiere Punta Roma. Een übercoole plek buiten het centrum en met de fiets, grotendeels rijdend langs de rivier, op ideale afstand. Fantastisch om hier weer te zijn. Het is prachtig zomers weer en het uitzicht vanaf de fiets op de bergen is overweldigend.

Op het programma van de openingsavond staat Mass of Mary, een muziekstuk geschreven door altsaxofoniste Maria Faust waarin ze invloeden uit de heilige muziek van de Middeleeuwen vermengt met jazz, hedendaagse muziek en Estse folk en die verrijkt met liturgische teksten. De “Mass” is opgedragen aan de slachtoffers van huiselijk geweld.

Een bijzonder avontuurlijk muziekstuk waarbij Faust een omvangrijk koor heeft gevraagd, het Collegium Musicale gedirigeerd door Endrik Üksvärav. Daarnaast heeft zij met zichzelf op altsax, Kristan Kungla op fagot, Indrek Vau op trompet en Andres Kontus op tuba, een kleine band ernaast gezet.

De muziek die Faust geschreven heeft is pastoraal te noemen. Het koor zingt in fraaie, dan weer mysterieuze en soms drone-achtige zang en zet daarbij een fascinerende sfeer neer die in deze lege (en net iets te warme) industriehal extra veel emotie meekrijgt. De instrumentale aanvulling, juist omdat deze puur uit blazers bestaat, geeft de zang een avontuurlijk extra mee.

Faust heeft een prachtig stuk geschreven waarin de zang van het koor de compositie vleugels geeft. De stemmen steeds prachtig gelaagd nemen je als vanzelf mee naar andere oorden. De blazers vullen aan, maar alles in dienst van de hemelse zang. Het maakt Mass of Mary een absoluut wegdroom stuk waarbij de boodschap achter de compositie een helende werking krijgt.

Het voelt onwerkelijk om na het concert weer naar buiten te lopen. Het is echt alsof je gedurende het concert in een andere wereld was. De ruimte was prachtig uitgelicht, wat natuurlijk optimaal meehielp aan de verbeelding van de compositie. Maria Faust’s Mass of Mary is de ideale opening van een festival waarvan de verwachtingen gelijk flink omhoog geschroefd kunnen worden.