Kate Campbell – The K.o.a.Tapes (Vol
The K.O.A Tapes( Vol 1)
Halverwege de jaren negentig maakten folk en countryliefhebbers via Songs From The Levee kennis met deze zangers die met haar songs de leemte invult tussen folk en country met raakpunten naar blues en soul in een muzikale habitat die zich tussen Memphis en Muscle Shoals situeert.
Kate ziet het eerste levenslicht in New Orleans en groeit op in Noordelijk Mississippi en Nashville als dochter van een Baptist dominee. Die familiale achtergrond wordt gereflecteerd in haar oeuvre. In het dozijn langspelers dat ondertussen werd uitgebracht worden traditionele gospelhymnes afgewisseld met Campbells eigen, niet zelden religieus geïnspireerd werk. ‘Good folks’ als Rodney Crowell, Guy Clark maar ook Nancy Griffith en Emmylou Harris, met wie Campbell wel eens vergeleken wordt, figureren welwillend op de gastenlijst. Na het uit 2008 daterende Save The Day en de meer recente live-registratie Two Nights In Texas brengt Kate met 1000 Pound Machine, een ode aan haar pianoleraars en haar oorspronkelijke instrument. Die langspeler wordt nagenoeg integraal gevuld met zelf gecomponeerd songwerk al dan niet in samenwerking met Mark Narmore, Walt Aldridge of producer/ gitarist Will Kimbrough.
The K.O.A. Tapes , voluit Kate on America Tapes, kwamen tot stand in haar huis en andere plekken waar ze tijdens haar omzwervingen even halt hield. Soms met behulp van twee microfoons, soms met de iPhone, ook in folkmilieu’s staat de tijd staat niet stil.
Haar kristallijne zang begeleidt Kate met akoestische gitaar en de wurlitzer, soms horen we de dobro van Sally Van Meter of de fiddle van John Kirk.Ooude vriend de legendarische Muscle Shoals pianist Spooner Oldham duikt hier en daar op met zijn Hammond B -3 en… glockenspiel. Uitgezonderd enkele fraaie reprise van onder andere Porcelain Blue en The Locoust Years nagenoeg geen eigen werk maar zoals de titel al aangeeft een genereuze graai in de Americanacatalogus.
“When the heart wide open can’t help but sing” en dat doet Campbell ondermeer met het bijzonder fraaie van Paul Simon afkomstige America en de gospelhymne I Am A Pilgrim. Enkele van haar absolute favorieten worden met een persoonlijke introductie bedacht. Dat is het geval voor Richard Thompson’s From Gallway To Graceland en een al even fraaie interpretatie van Me and Bobby McGee, de klassieker van Kristofferson, destijds letterlijk door Janis Joplin de hemel ingezongen. Kate selecteerde ook Jesus, Savior, Pilot Me een oude zeemanslied.
Wellicht herinnert iedereen zich nog zijn afscheidsdans van zijn laatste schoolbal. Voor Kate, een meisje uit het Diepe Zuiden, vond dat in ’79 plaats op de toepasselijke tonen van Freebird. Met die slijper van Lynyrd Skynyrd wordt deze eerste lading excellente homemade stuff van een niet te onderschatten dame in singersongwritersland afgesloten. Wordt ongetwijfeld vervolgd.