15 jaar Written in Music
Met veel trots vieren we vandaag, 11 november 2024, ons 15-jarig jubileum. 15 jaren Written In Music: de jaren zijn echt bizar snel aan ons voorbij gevlogen. Tegelijkertijd, bij het zien van de ruim 17.500 stukken die we ondertussen geschreven hebben, kan het natuurlijk gewoonweg ook niet anders dan dat we al flink wat jaren aan het werk zijn.
Reeds vanaf de allereerste meetings over het opzetten van een online muziek magazine was duidelijk dat we het anders wilden doen. Ons magazine een duidelijk ander muzikaal signatuur wilden meegeven. Niet met de stroom mee zouden gaan, maar onze eigen weg zouden bewandelen. Daar ook onze journalisten op zouden aantrekken. Ieder met een duidelijke eigen stijl én een goed gevoel voor wat we samen willen uitstralen.
De naam Written in Music ontstond eigenlijk op een moment dat elke naam die iets met muziek te maken had al in gebruik was. Een Engelse naam dus voor een online magazine dat in het Nederlands publiceert. Wat verwarrend in het begin maar na een paar jaar bleek dat geen probleem meer. Voordeel soms ook dat we als internationaal magazine gezien werden.
Het wellicht allergrootste voordeel ten opzichte van andere online magazine was trouwens het feit dat we met drie oprichters ook drie verschillende belangrijke disciplines in huis hadden: Elbert (ontwerp), Jorim (techniek) en ik zelf (journalist) waardoor we steeds snel konden schakelen op de ontwikkelingen die online werken biedt.
Eigenlijk kwam een datum van lanceren pas in zicht toen journalist/vriend Edwin Hofman zich ook aansloot. Even later vonden we 11 november 2009 de datum waarop we maar los moesten gaan. En zo geschiedde. Ik had rond die tijd al flink wat online stukken voor andere publicaties geschreven die we gelijk als ‘archief’ konden gebruiken en met een eerste groep enthousiaste journalisten gingen we gelijk voortvarend aan de slag.
Die eerste jaren van Written (eigenlijk houden we het onderling puur op die afgekorte naam) waren uitdagend en leerzaam. Want van tevoren besluiten over hoe je iets wilt gaan doen, is echt wel iets anders als het ook echt gaan doen. Het aantal stukken dat we publiceerden was nog niet bepaald hoog ( de eerste 2 jaar misschien maar in totaal zo’n 450 stukken bij elkaar) maar de interesse van muziekliefhebbers bleek buitengewoon.
Ondanks het feit dat er vrijwel geen geld binnenkwam; advertenties waren en zijn heel slecht te verkrijgen als je geen bekend of commercieel medium bent, en ondanks dat onze journalisten, zowel uit Vlaanderen als Nederland afkomstig, dus voor niets schrijven, lukte het om een mooie continue reeks aan recensies bij elkaar te schrijven. Iets wat ons zonder die zo goed en eigenzinnig schrijvende muziekverliefde mensen nooit was gelukt.
Met de jaren werden we beter en prominenter. En we ontdekten wat werkte en wat niet. Met de Postpunk special van Edwin als start verschenen er steeds meer specials die belangrijk waren en een pad plaveiden voor veel meer. Specials die ook over de jaren steeds weer gevonden worden en uitgebreid gelezen werden en worden. En naast specials en recensie van nieuwe en opnieuw uitgebrachte albums, deden we interviews, schreven we opinieartikelen, film- en boekenrecensies en heel veel live verslagen.
Dat onze publicatie goed gelezen worden door lezers die echt de tijd nemen was ook heel belangrijk om te weten. Toen we net begonnen maakte iedereen ons namelijk duidelijk dat je korte stukken moest schrijven omdat ze anders online niet gelezen zouden worden. Dat bleek bij ons niet zo te zijn. Zoals ik altijd al gedacht heb, een goed artikel/recensie vertelt een verhaal met een aandachttrekkend begin, een inhoudelijk midden en een krachtig einde, was het ook bij ons. Daar ligt de basis van wat we als Written zijn.
Met al flink wat jaren aan ervaring op zak en ondertussen al veel te veel kleine en grotere aanpassingen leek het Elbert en Jorim een goed plan om ons online magazine in 2019 een grondige herziening te geven. Wat een genot om te weten dat we daar dan geen duizenden, zelfs tienduizenden, euro’s aan kwijt zouden zijn. Puur omdat we alles ‘in huis’ hebben. En die nieuwe versie werd een doorslaand succes met nog meer mogelijkheden.
Ondertussen groeide onze bezoekaantallen fraai door en werden we een gevestigde naam binnen het muziekbladen-landschap. Geholpen door de vele labels en perspromotors die ons dierbaar zijn, en die ons vanaf de start het vertrouwen gaven. Voor altijd onze grote dankbaarheid voor hen.
Natuurlijk draaide de muziekwereld om ons heen de afgelopen 15 jaar bizar hard. Toen wij als online muziekmagazine begonnen leek er een wildgroei aan online magazine en blogs te zijn. Een magazine dat we in eerste instantie misschien als concurrentie zagen was soms van de ene op de andere dag verdwenen. Magazines kwamen en gingen, er bleven er helaas maar bar weinig over. Wij bleven, wij overleefden.
Daarnaast was er natuurlijk een promo voorzieningsverhaal dat compleet veranderde. Eerst hadden alle platenmaatschappijen persmensen die ons muziek opstuurden om over te schrijven, nu sturen de meesten je links of duwen je naar streamingdiensten als je iets wilt schrijven (waarmee ze muziekjournalistiek eigenlijk het stempel “onbelangrijk” geven). Gelukkig zijn er ook maatschappijen die snappen dat met iets meer aandacht wij juist die muziek ook weer gretig oppakken, het zijn maatschappijen die weten waar ons publiek zit.
Ondertussen zijn we dus alweer verder dan die eerder genoemde 17.500 stukken en hebben we een grote journalisten- en fotografengroep (want juist ook onze fotografen die elke live verslag zoveel meer allure meegeven zijn zo ontzettend belangrijk) die steeds weer heel toegewijd hun stukken schrijven.
Written in Music 15 jaar klinkt even onwerkelijk als dat het waar is. 15 jaar waarin we onze liefde voor de muziek die wij interessant genoeg vinden om aandacht te geven (iets met tijd hebben en maken en er niet voor betaald worden) optimaal hebben kunnen uitleven. Iets wat we heel graag nog veel langer (nog eens 15 jaar?) willen doen, nog beter, gaan doen.